Als jeugd- en gezinsprofessional is professionele ontwikkeling erg belangrijk. Er veranderd namelijk veel binnen de jeugdzorg. Niet voor niets dat jij als SKJ-geregistreerde professional je moet laten bijscholen. Met verschillende opleidingen, trainingen of e-learnings kun jij ervoor zorgen dat jij op de hoogte blijf van alle nieuwe ontwikkelingen. Hier gaat vaak wel wat tijd en energie in zitten om uit te zoeken welke scholing je graag wilt volgen. Zonde, want nieuwe kennis op doen zou je juist meer energie moeten geven. Daarom organiseren wij hét evenement voor alle jeugd- en gezinsprofessionals: de Bijscholingsdag!
De Bijscholingsdag staat vol in het teken van jouw professionele ontwikkeling. Gedurende de dag volg jij één of meerdere trainingen naar keuze. Jij bepaalt zelf welke training(en) je wilt volgen. Zo doe jij nieuwe kennis op die relevant is voor jou en die jij kunt toepassen in jouw dagelijkse werkzaamheden. De trainingen worden gegeven door ervaren jeugdprofessionals die de theorie en praktische vaardigheden op een inspirerende manier overbrengen.
De Bijscholingsdag vindt plaats op 15 april in Martiniplaza, Groningen. We starten de dag om 09:00 uur en sluiten af met een gezellige netwerkborrel om 17:00 uur. Een perfecte kans om niet alleen je kennis te vergroten, maar ook gelijk je collega’s te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen.
09:00-09:30 – Inloop
09:30-10:00 – Een inspirerende opening door een gastspreker
10:00-13:00 – Trainingsronde 1
13:00-13:55 – Lunchpauze en diverse activiteiten op het Netwerkplein
14:00-17:00 – Trainingsronde 2
17:00 – Afsluitende borrel
De Bijscholingsdag voor Jeugdconsulenten vindt plaats in Martiniplaza Groningen.
Adres: Leonard Springerlaan 2, 9727 KB Groningen
Tijdens deze dag kan je, als standhouder, jouw producten en diensten onder de aandacht brengen op de informatiemarkt. Deze informatiemarkt is een uitstekende gelegenheid om een netwerk op te bouwen en naamsbekendheid te creëren.
De informatiemarkt vindt plaats op het centrale plein, waar de lunch en de afsluitende borrel voor alle aanwezigen plaatsvinden. Ook tussen de trainingen door is er gelegenheid voor bezoekers om de informatiemarkt te bezoeken.
Er zijn verschillende opties voor jou als standhouder. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken of vraag de standhouder brochure aan.
Meer informatie vind je op deze pagina.
Wil jij deelnemen aan de Bijscholingsdag voor jeugd- en gezinsprofessionals?
De kosten voor de Bijscholingsdag voor jeugdprofessionals bedragen € 349,-. Meld jij je vóór 16 februari aan voor de Bijscholingsdag van 15 april, dan ontvang jij maar liefst 10% early-bird korting.
Kom je met meer dan drie collega’s vanuit één organisatie naar de Bijscholingsdag? Dan hanteren wij een aangepast tarief*. Neem contact met ons op.
*early bird tickets en een aangepast tarief kunnen niet met elkaar gecombineerd worden.
In deze training ontwikkel je de vaardigheden om op relatiegerichte wijze beweging te creëren binnen de problematiek bij cliënten met een lichtverstandelijke beperking (LVB). Doordat jij beter aansluit bij de cliënt met een LVB en het cliëntsysteem, voelen zij zich gezien en komt er meer ruimte om stap voor stap te werken aan verandering, met erkenning voor wat al goed gaat. Door middel van een samenspel tussen theorie en praktische oefeningen vergroot je je mogelijkheden in het aansluiten bij en het communiceren binnen het cliëntsysteem met LVB-problematiek.
De training Driehoekskunde gaat over het evenwicht wat je steeds moet bewaren als hulpverlener in relatie tot ouders en kind, om het kind zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen. Wanneer hulpverleners en ouders in een vorm van samenwerking het kind kunnen ondersteunen, dan zal een kind daar van groeien en ontwikkelen. Dit vraagt echter iets van iedereen in de Driehoek, vandaar dat iedereen in zijn hoek dient te blijven. Hoe meer je de ouders ook ouders kan laten zijn en jij zelf de hulpverlener blijft, hoe steviger en duidelijker de basis voor het kind is. Meervoudige partijdigheid is een vaardigheid waar je je steeds bewust van moet zijn, waar je op moet reflecteren en welke oprecht moet zijn. In deze training leer je de basis van Driehoekskunde, welke rol je als hulpverlener dient te hebben, het belang van meervoudige partijdigheid en hoe je dit kunt ontwikkelen.
Naast de dood zijn er ook andere vormen van verlies, zoals echtscheiding, verhuizing, pesten en ziekte. Verlies genereert rouw, maar hoe verloopt nou een gezond rouwproces en welke extra ontwikkeltaken krijgen kinderen bovenop hun gewone ontwikkeling? Het zijn allemaal vragen waar de training antwoord op geeft. Na de training heb je meer kennis over verlies en rouw bij kinderen en jongeren, heb je werkvormen die je kunt gebruiken om verlies bespreekbaar te maken en heb je meer zicht op wat verlies met jou als jeugd- en gezinsprofessional doet.
De toenemende blootstelling aan seksuele beelden, mede onder invloed van (sociale) media, maakt het niet makkelijk te bepalen wat seksueel gezond gedrag is. Het Vlaggensysteem is een succesvolle methodiek om seksueel gedrag van kinderen en jongeren te duiden en er adequaat op te reageren. Deze training richt zich op de ontwikkeling van seksueel gedrag bij kinderen en jongeren. Wat is seksueel gezond gedrag en hoe kan je op een gepaste pedagogische wijze reageren op seksueel gedrag van kinderen en jeugdigen? Tijdens de training wordt kennis over de seksuele ontwikkeling gedeeld en besteden we aandacht aan waarden en normen rond het thema seksualiteit. We gaan aan de hand van casuïstiek oefenen om de criteria uit het Vlaggensysteem toe te passen, zodat je na de training de methodiek kan gebruiken in je eigen werk.
Ervaar jij in je werk strubbelingen en of weerstand rondom het thema middelengebruik en addictie en wil je ervaren hoe het is om motiverend in gesprek te gaan met jongeren over dit onderwerp? In de training Zucht?! worden de verschillende effecten die alcohol en drugs kunnen hebben (stimulerend, verdovend en bewustzijnsveranderend) besproken, leer je alles over de huidige trends, komt beeldschermverslaving aan bod en nemen we een kijkje in de keuken van motiverende gespreksvoering.
De training ‘Basis van Hechting’ leert jou kijken naar het cliëntsysteem en de hechtingsrelatie die zij onderling hebben en naar jezelf en jouw eigen invloed op de hechtingsdynamiek, zodat je ook vanuit het bewustzijn op je eigen hechtingsstijl vanuit een veilige basis kunt ondersteunen. We leren verschillende fases van hechting kennen en herkennen en gaan aan de slag met verschillende werkvormen waardoor jij aan het eind van de training de hechtingsrelatie kan typeren en je in de begeleiding/ondersteuning beter kan aansluiten, rekening houdend met de gehechtheid van het kind.
Meer informatie volgt binnenkort.
Meer informatie volgt binnenkort.
Wanneer je werkzaam bent binnen de Jeugdzorg ken je het. Het (nare) gevoel dat je soms kan hebben wanneer je weet dat je de volgende dag een gesprek moet voeren met die ene vader. Hij is zo snel boos en opgefokt, hij luistert helemaal niet naar wat je te vertellen hebt, interpreteert eigenlijk het meeste verkeerd, je bedoelt het anders maar hij hoort het zo.
Of die moeder waar je eigenlijk goed mee kan praten, maar wanneer haar nieuwe partner erbij is, is de dynamiek anders, de sfeer grimmig. Negatieve uitlatingen over de vader van de kinderen en moeder praat ineens niet meer zoveel.
We kunnen nog wel een reeks voorbeelden noemen van de gesprekken die je hebt gehad, nog moet gaan hebben waarvan je een knoop in je maag kunt krijgen. Waarom deden we dit werk ook alweer?
Voor de kinderen. Voor de kinderen en hun ouders. Voor de kinderen en later weer hun kinderen. De signalering en bespreking van veiligheid mogen wij niet uit de weg gaan, maar moeten wij aangaan, hoe lastig dit ook kan zijn. Want Jeugdprofessionals kunnen het verschil maken.
Het gesprek dat gevoerd moet worden in het belang van het kind en in het belang van de toekomst van het kind. We moeten het hebben over veiligheid en het belang hiervan en daarmee dus bespreken de onveiligheid die wordt gezien door ons als professional, door de meester of juf op school, door de andere ouder of door grootouders.
Samen bespreken we; wat is veiligheid, hoe beoordelen we veiligheid (welke houding neem je hierbij aan) maar vooral ook; hoe bespreken we veiligheid met ouders en kind en daarmee ook de onveiligheid die wordt gesignaleerd. We gaan samen op zoek naar wat je tegen kan houden in het bespreken van onveiligheid, waar zitten je blokkades, wat maakt het moeilijk, wat houd je tegen. Kortom wie ben jij als jeugdzorgwerker in het bespreken van onveiligheid? Middels eigen meegebrachte casuïstiek gaan wij oefenen met het bespreken van moeilijke onderwerpen waaronder onveiligheid. Door het oefenen raak je meer vertrouwd met het bespreken van moeilijke onderwerpen en leer je ook je kwaliteiten en valkuilen kennen.
Meer informatie volgt binnenkort.