Met het oog op de

Toekomst

9 apr 2019 09:00
Meppel
13 jun 2019 09:00
Meppel
Kosten €250 excl. BTW
Inschrijven
Erna Poolman
Erna heeft jarenlange ervaring opgedaan in uiteenlopende functies binnen het (speciaal) onderwijs en het jeugddomein. Naast een hoop parate inhoudelijke kennis en ervaring stelt dit haar in staat goed te kunnen afstemmen op de vragen en behoeftes van haar collega’s in het veld. Lees meer

Verhoog je werkplezier, impact en veerkracht en voorkom overbelasting. Krijg zicht op wat jij nodig hebt om er te blijven zijn voor je cliënten. Waar laad jij van op?

Met harder werken bereik je niet meer bij je cliënten. Met echte aandacht vanuit eigen overvloed wel. Structurele en vriendelijke aandacht voor jóuw behoeftes maakt dat je het beste kunt blijven geven aan je cliënten én hen beter helpt.

Jeugd- en gezinsprofessionals zijn hun eigen instrument. En de bespeler.

Deze inspiratieworkshop geeft professionals zicht op het belang én de mogelijkheden van invulling van hun eigen behoeftes in werk.

In deze inspiratieworkshop gaan we in op wat zelfzorg is en wat er voor nodig is. Je krijgt een opdracht waarmee je gemakkelijk je intuïtie raadpleegt en brengt zo in kaart wat het positieve effect voor jou is als je invulling geeft aan meer zelfzorg. Je oefent met een vriendelijke en helpende houding naar jezelf waardoor je het jezelf gunt om daadwerkelijk invulling te geven aan je behoefte(s). Denk hierbij aan pauzes nemen, tussentijd, beweging, Nee zeggen en meer. Op jóuw manier.

Je kiest waar je de komende tijd je focus op legt en oefent hoe je je aandacht ten alle tijden terug kan brengen naar jezelf met behulp van een aandachtsoefening die je na afloop zelf kunt toepassen. Je maakt kennis met de valkuil van het ‘hulpverlenershart’ en ontdekt waarom het van belang is om geven en ontvangen in balans te houden. Je ontdekt dat alles wat jij aandacht geeft groeit, Multitasken niet bestaat en hoe je je drukke ‚Monkey Mind‘ kunt trotseren. Je neemt regie door concrete afspaken te maken over jouw nieuwe voornemens en legt hiermee een nieuwe basis voor het managen van de verantwoordelijkheden tussen jou en je cliënten.

Onderwerpen tijdens de lesdag

  • Wat is zelfzorg, waarom en wat is er voor nodig?
  • Invulling geven aan basisbehoefte(s) in werk
  • Experimenteren met, en ervaren van een vriendelijke houding naar jezelf
  • De natuurlijke gerichtheid van aandacht ontdekken. Focus aanbrengen door keuzes te maken
  • Regie nemen door te gaan staan voor de invulling van een basisbehoefte

Jeugd- en gezinsprofessionals die hun werkplezier en impact willen vergroten, overbelasting willen voorkomen en weten dat zijzelf hierin de sleutel zijn.

Deelnemers lezen vooraf een aangereikt artikel en beantwoorden ter voorbereiding op de workshop twee vragen voor zichzelf.

Tijdens de workshop komen onderstaande werkvormen aan bod:

  • De principes en theorie wordt uitgelegd en ondersteund met behulp van voorbeelden, beeldmateriaal en een korte tekst (Engels en Nederlands).
  • Door verschillende aandachtoefeningen zoals visualisatie, imaginatie en een luisteroefening wordt van de cursist gevraagd te reflecteren op zijn waarneming, interne reacties en energiehuishouding.
  • Er wordt gewerkt met het opschrijven en uitwisselen van de opgedane waarneming van processen en creatieve eigen informatie waardoor cursisten leren de eigen signalen serieus te nemen wat de ontvankelijkheid en waarneming stimuleert en uitbreid. Er wordt een nieuwsgierige en vriendelijke houding beoefend en aangeleerd.
  • Er wordt gebruik gemaakt van methoden voor het effectief raadplegen van intuïtie, psychotherapeutische kennis, positieve psychologie, geweldloze communicatie en mindfulness.

Professionals gaan weg met nieuwe inspiratie en motivatie om hun behoeftes serieus te nemen, een afspraak met zichzelf hoe ze hier de komende tijd mee starten en krijgen na afloop digitaal een hand-out met de behandelde principes en oefeningen om verder te gaan met experimenteren.

 Deelnemers nemen mee:

  • Zicht op en inspiratie voor zelfzorg.
  • Zicht op eigen essentiële basisbehoeftes in werk.
  • Bewustwording van de invloed op de eigen werkomstandigheden met het besteden van tijd en aandacht aan zelfzorg.
  • Inzicht in eigen focus en afleiding.
  • Keuze voor invulling van tijd en aandacht voor basisbehoefte.
  • Geformuleerde afspraak zelfzorg komende tijd.
  • Aandachtoefening en oefening om intuïtie raad te plegen.

 

Studiebelasting
Totale directe tijd: 4 uur

Zelfstudie
Lezen artikel en twee vragen vooraf beantwoorden: 1 uur

Accreditatie

Deze workshop/training staat bij het SKJ geaccrediteerd op 5.00 punten.

Certificering
Wanneer u deze training heeft gevolgd, ontvangt u een bewijs van deelname van Jeugdprofessionals Nederland.

Inschrijven