Zoek resultaten voor: training
E-learning Intervisietraining
Deze e-learning stelt je in staat intervisiebijeenkomsten effectief te benutten en in te zetten. Je leert de oorsprong van intervisie en krijgt praktische handvatten om het optimale uit intervisie te halen. Met de informatie en handvatten uit deze e-learning ben je ook zelf in staat intervisiegroepen op te zetten (binnen je organisatie) en zo het leerrendement te vergroten.
STAP-budget: € 1000,- subsidie voor opleidingen en trainingen
Vanaf 1 maart 2022 maakt de overheid het mogelijk voor werkenden of werkzoekenden om gebruik te maken van het STAP-budget. Deze subsidie kan je gebruiken voor het volgen van een opleiding of training. Goed nieuws als je het belangrijk vindt om jezelf verder te ontwikkelen en goed inzetbaar te blijven op de arbeidsmarkt. Of in jouw geval binnen het Jeugddomein. Maar hoe werkt het precies?
Basistraining werken met het Vlaggensysteem
Wanneer gaat gezond seksueel experimenteergedrag over in licht of zelfs zwaar grensoverschrijdend gedrag? Hoe reageer je op seksueel gedrag van kinderen en jongeren? En hoe leer je ze wat wel en niet oké seksueel gedrag is?
Het Vlaggensysteem is een succesvolle methodiek om seksueel gedrag van kinderen en jongeren te duiden en er adequaat op te reageren. De methodiek is ontwikkeld door het Belgische Sensoa in samenwerking met Movisie. In het Vlaggensysteem wordt seksueel gedrag van kinderen en jongeren gekoppeld aan zes criteria (wederzijdse toestemming, vrijwilligheid, gelijkwaardigheid, ontwikkeling, context en zelfrespect) en vier gekleurde vlaggen (van groen, gezond gedrag, tot zwart, zwaar grensoverschrijdend gedrag).
Tijdens de training wordt kennis over de seksuele ontwikkeling gedeeld en besteden we aandacht aan waarden en normen rond het thema seksualiteit.
We gaan aan de hand van casuïstiek oefenen om de criteria uit het Vlaggensysteem toe te passen, zodat je na de training de methodiek kan gebruiken in je eigen werk of opvoeding.
Cancertalk
In Nederland wordt elk jaar bij ongeveer 124.000 mensen kanker vastgesteld en worden ongeveer 9.000 gezinnen met thuiswonende kinderen getroffen. De emotionele en praktische gevolgen zijn vaak groot.
Deze training is voor professionals die te maken hebben met gezinnen die geraakt zijn door kanker, andere levensbedreigende aandoeningen.
HR-Professional
Voor onze groep van bedrijven, waar Jeugdprofessionals Nederland onderdeel van is, zijn wij op zoek naar een ervaren HR-professional (24-40 uur per week). Ga jij ervoor zorgen dat ons bedrijf op het gebied van HR actueel is? Ben jij op zoek naar een veelzijdige functie binnen een ondernemende en snelgroeiende organisatie die werkzaam is in het maatschappelijk domein? Lees dan snel verder!
Meewerkend commercieel teamleider
Het aansturen van een team maar daarnaast ook nog zelf werkzaam zijn in een commerciële rol? Wij zijn op zoek naar een enthousiaste professional die ons opleidingsteam niet alleen wil versterken, maar ook wil leiden. Als meewerkend teamleider ben je actief betrokken bij saleswerk naast je leiderschapstaken.
E-learning Zucht?! Over middelen, addictie en motivatie bij jongeren
Deze e-learning is ontwikkeld om jou te voorzien van essentiële kennis en vaardigheden om effectief te werken met jongeren die in aanraking komen met middelengebruik en mogelijke misbruik situaties. Je leert dit te herkennen en bespreekbaar te maken.
Genogram & Systemisch
Wil jij meer inzicht in hoe het werkt in een gezinssysteem, groep of team? Door kennis te ontwikkelen in het werken met een genogram, en te oefenen met het inzichtelijk maken van interacties in het systeem waar je mee werkt, komt er zicht op hoe het werkt. Vanuit dit inzicht kan er gerichter worden ingezet op interventies, gesprekken of acties die helpend zijn voor het proces van het systeem. Je gaat in deze trainingsdag actief zelf aan de slag met een genogram en leert de basis van een systeem, zichtbaar maken van verbindingen, strijd en andere processen. Er is ook ruimte voor je eigen casuïstiek.
Autisme bij meisjes
Autisme bij meisjes wordt vaak nog steeds niet goed herkend. Het ziet er anders uit dan autisme bij jongens en de aandachtspunten voor begeleiding zijn ook vaak anders. Die verschillen en wat dat inhoudt voor de begeleiding zullen wij tijdens deze training behandelen. Een training vol theorie, praktijkvoorbeelden en oefeningen.
Somberheid bij jongeren en suïcidepreventie
Somberheid en suïcidaliteit is steeds meer in het nieuws, maar niet nieuw. Veel organisaties worstelen om deze jongeren een goed aanbod aan hulpverlening te kunnen doen. In deze cursus bieden wij jou als professional handvatten waardoor er tijdig hulpverlening ingezet kan worden en de je genoeg tools in de rugzak hebt om tijdens je begeleiding de jongere goed te kunnen lezen, maar ook correct mee in gesprek te kunnen.
Cursus ACT-Acceptance and Commitment Therapy
De ACT methodiek is een gedrag georiënteerde gedragstherapie, een doorontwikkeling vanuit bijvoorbeeld de Dialectische Gedragstherapie (DBT) en de Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT). In deze training maak je kennis met de ACT methodiek waarmee je direct in de praktijk aan de slag kunt, zowel voor jezelf als voor jouw cliënten/ kinderen of binnen je eigen werkkader. Je leert manieren om los te komen van emoties, je krijgt inzicht in jouw waarden en hiermee ontwikkel je een grotere psychologische flexibiliteit.
Traumasensitief werken
Deze training is gemaakt om jou in twee dagen bewust te maken van de aanwezigheid van trauma en toxische stress binnen de doelgroep waar jij mee werkt, jouw kennis te vergroten op dit gebied en hierdoor jouw handelingsverlegenheid te verkleinen. Hiermee hopen we zoveel mogelijk kinderen een veilige, stabiele omgeving te kunnen bieden, met mensen om zich heen die hen begrijpen en erkennen wat zij hebben meegemaakt, zodat ze de rust en ruimte voelen om zich verder te kunnen ontwikkelen. Ook hopen we dat jij je bewust wordt van jouw eigen normen en waarden die je meeneemt in jouw werk en je mee te geven hoe jij zo goed mogelijk voor jezelf en jouw collega’s kunt zorgen.
Professioneel tekenen
In deze training leer je je gesprek te ondersteunen door middel van tekeningen. De meest effectieve communicatie bestaat uit gesproken woord, geschreven tekst en getekende plaatjes. Dus als je wilt dat je boodschap echt overkomt en blijft hangen, maak het visueel. In deze training leer je de basis.
En… iedereen kan tekenen!
Gedragswetenschapper Traineeship
De organisatie helpt jongeren, met uiteenlopende hulpvragen, vanaf 6 tot en met 23 jaar oud coacht en begeleidt. Denk hierbij aan: het begeleiden naar een zinvolle dagbesteding, onderwijsaanbod of arbeidsmarkt, emotieregulatie en zelfbeeld vergroten. De missie van de organisatie is dan ook gericht op het vergroten van de competenties en vaardigheden van deze jongeren. Dit, zodat zij beter in staat zijn om belemmeringen, in het dagelijks leven, zo zelfstandig mogelijk op te lossen. Daarbij vindt de organisatie vanuit hun visie het van belang om een directe aansluiting te vinden bij de belevingswereld van deze jongeren.
Gedragswetenschapper Begeleid wonen Traineeship
De organisatie waar je aan het werk gaat biedt woonbegeleiding aan jongeren en jongvolwassenen (16 t/m 26 jaar) met een (licht) verstandelijke beperking, psychosociale en/of psychiatrische problematiek. Deze jongeren ervaren vaak moeilijkheden met betrekking tot hun sociale zelfredzaamheid en sociaal-emotioneel functioneren. Bij deze jongeren is hierdoor meestal sprake van meervoudige problematiek op verschillende leefgebieden.
Traineeship Gedragswetenschapper Dyslexiebehandeling
Als behandelaar / diagnosticus help je kinderen in het basisonderwijs. Zo voer je onderzoeken uit naar (ernstige) dyslexie, zie je wekelijks cliënten, je stelt individuele zorgplannen op en stelt deze bij, je oefent samen het lezen en spellen, gaat werken met het behandelprogramma Asgaard Saga en informeert ouders en scholen over de voortgang. Je bent flexibel en reist naar verschillende scholen in de regio Twente.
Traineeship Dyslexiebehandeling Gedragswetenschapper
Als behandelaar / diagnosticus help je kinderen in het basisonderwijs. Zo voer je onderzoeken uit naar (ernstige) dyslexie, zie je wekelijks cliënten, je stelt individuele zorgplannen op en stelt deze bij, je oefent samen het lezen en spellen, gaat werken met het behandelprogramma Asgaard Saga en informeert ouders en scholen over de voortgang. Je bent flexibel en reist naar verschillende scholen in en om Deventer.
Contextueel werken bij (samengestelde) gezinnen
Met beeldtaal maakt Jolanda de contextuele theorie van onder andere ‘loyaliteiten’ en de ‘balans van geven en ontvangen’ inzichtelijk. Toegespitst op kinderen die opgroeien in een onveilige thuissituatie en uit huis worden geplaatst/uit huis geplaatst zijn. In deze training leer je kijken door de raampjes van vele betrokkenen rondom een uithuisplaatsing. Na een stuk contextuele theorie (verduidelijkt met de beeldtaal van gekleurde huisjes), gaan de deelnemers zelf aan de slag met de vraag ‘hoe doe ik recht aan alle betrokkenen?’. En wat betekent dit ‘recht doen’ voor ieders rol en voor de onderlinge relaties? Tot slot staan de deelnemers ook stil bij hun eigen context en de invloed hiervan.
Gedragswetenschapper (ZZP)
Wij van Jeugdprofessionals Nederland zijn op zoek naar een ervaren gedragswetenschapper (ZZP) die graag binnen de jeugdzorg aan de slag gaat. Als gedragswetenschapper ben je adviseur en vraagbaak voor je collega’s. Jij ondersteunt je collega’s bij het opstellen en bijstellen van beschikkingen, adviseert en coacht bij het nemen van beslissingen in de hulpverlening en de bijbehorende rapportages. Je levert een actieve bijdrage aan behandeling en beleidsontwikkeling. Tijdens het multidisciplinair overleg bespreek je casuïstiek en bied je vakinhoudelijke ondersteuning. Daarnaast spar je met andere gedragswetenschappers en ketenpartners over kinderen waar zorgen over zijn. Er kan een beroep worden gedaan op jou als gedragswetenschapper voor psychodiagnostisch onderzoek of het voeren van specialistische kind gesprekken.
Traineeship Gedragswetenschapper/Orthopedagoog
Ben je pas afgestudeerd en voel je dat je nog niet bent uitgeleerd? Wil je je carrière beginnen als gedragswetenschapper, maar zoek je extra begeleiding en training? Dan is ons traineeship tot gedragswetenschapper in de jeugdzorg (of onderwijs) iets voor jou!
Ervaren Jeugdconsulent (ZZP)
Wij van Jeugdprofessionals Nederland zijn op zoek naar een ervaren jeugdconsulent die op zoek is naar een nieuwe uitdagende functie.
Als jeugdconsulent heb je een regiefunctie binnen de gemeente. Jij neemt de taken die gepaard gaan met de uitvoering van de Jeugdwet op je. Door middel van huisbezoeken stel jij vast wat de hulpvraag is. Daarna zorg jij ervoor dat de juiste professionals worden ingezet binnen het gezin om aan de slag te gaan met de hulpvraag. Tijdens deze fase heb jij een regiefunctie en is het aan jou om het overzicht te behouden en de voortgang te monitoren.
Pleegzorgwerker/Ambulant Werker Jeugd
Bij Jeugdprofessionals Nederland zijn we op zoek naar een gedreven Pleegzorgwerker om ons team te versterken. Als Pleegzorgwerker vervul je een zelfstandige rol vanuit huis, maar maak je ook deel uit van een hecht team. Samen met andere pleegzorgwerkers, een gedragswetenschapper en je manager kom je regelmatig op een centrale locatie in jouw regio bijeen. Hier vinden casuïstiekbesprekingen plaats, kun je sparren met je collega's en wordt er intervisie aangeboden.
Medewerker PGB Jeugd
Voor deze functie zoeken wij een enthousiaste en betrokken professional die met een grote mate van zelfstandigheid goed kan samenwerken in een dynamisch werkveld. Je bent flexibel en kunt regie voeren. Je hebt een procesmatige denkwijze en kunt de voortgang bewaken. Daarnaast beschik je over sterke communicatieve vaardigheden en kun je informatie helder en duidelijk overbrengen. Je hebt een dienstverlenende houding en geeft niet snel op. Voortdurende kwaliteitsverbetering en een (zelf)kritische blik zijn voor jou vanzelfsprekend. Je bent in staat om te werken met verschillende registratiesystemen en kunt je snel eigen maken.
Ouder- en Kind adviseur
Als Ouder- en Kind adviseur speel je een essentiële rol in het bevorderen van optimale ontwikkelingsmogelijkheden voor kinderen en jongeren van alle nationaliteiten. Je werkt vanuit een wijkteam en bent actief op verschillende locaties in Amsterdam, zoals bij gezinnen thuis, scholen, buurthuizen en sportpleintjes. Je bouwt een vertrouwensband op met gezinnen en biedt passende opvoed- en opgroeiondersteuning.
ACT-Acceptance and Commitment Therapy – Verdieping
De ACT methodiek is een gedrag georiënteerde gedragstherapie, een doorontwikkeling vanuit bijvoorbeeld de Dialectische Gedragstherapie (DBT) en de Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT). In deze training maak je kennis met de ACT methodiek waarmee je direct in de praktijk aan de slag kunt, zowel voor jezelf als voor jouw cliënten/ kinderen of binnen je eigen werkkader. Je leert manieren om los te komen van emoties, je krijgt inzicht in jouw waarden en hiermee ontwikkel je een grotere psychologische flexibiliteit.
Focus op veiligheid
Focus op veiligheid is een inleidende en verdiepende training dat voortborduurt op 'Signs of Safety' van Andrew Turnell. Deze training richt zich op het voorkomen van het vastlopen van de hulpverlening een houding aan te nemen waarmee je voorkomt dat je tegenover de ouders komt te staan en waarmee je juist samenwerking faciliteert waardoor gewerkt kan blijven aan een voor ieder zo gunstig mogelijke oplossing.
Gedragswetenschapper Jeugd
Wij zijn op zoek naar een gedreven Gedragswetenschapper Jeugd die een essentiële rol wil spelen in het veilig opgroeien van kinderen. In deze functie lever je een structurele inhoudelijke bijdrage aan het proces van hulpverlening aan jeugdigen. Je zult voornamelijk de sociaal werkers in het team ondersteunen, met name de collega's met SKJ registratie. Je biedt inhoudelijke ondersteuning in de vorm van het meelezen van ondersteuningsplannen, individuele werkbegeleiding, deskundigheidsbevordering en mogelijk trainingen. Daarnaast coach je het team, geef je richting aan methodiek- en beleidsontwikkeling, denk je actief mee bij crisis- en kernbeslissingen en complexe casuïstiek, en begeleid je de implementatie van nieuw inhoudelijk beleid.
Orthopedagoog in het Onderwijs
Voor een school in Winsum en Uithuizen zijn wij op zoek naar een Orthopedagoog voor een baanomvang van 0,6 fte. De Orthopedagoog heeft een coördinerende, adviserende en indicerende rol bij de uitvoering van het ondersteuningsbeleid en is verantwoordelijk voor de begeleiding van leerlingen met leerproblemen, sociaal-emotionele problemen en gedragsproblemen.
Detachering bij Jeugdprofessionals Nederland: Mylou Starrenburg aan het woord
Na jaren in het onderwijs te hebben gewerkt als onderwijsassistent gooit Mylou het roer om. Ze besluit een andere opleiding te gaan volgen om vervolgens in de jeugdzorg aan de slag te gaan.
In deze blog vertelt Mylou waarom zij voor het werken in de jeugdzorg heeft gekozen en hoe het haar bevalt om via Jeugdprofessionals Nederland gedetacheerd te worden. Lees hier haar hele verhaal.
Incompany
Zoek je scholing op maat voor de medewerkers in jouw organisatie? Jeugdprofessionals Nederland heeft een breed aanbod aan geaccrediteerde incompany-trajecten voor bijscholing en kennisverdieping. Tijdens het volgen van onze opleidingen behalen je medewerkers SKJ-punten voor hun herregistratie. Lees hier meer informatie over ons aanbod aan geaccrediteerde incompany-trajecten.
Het dialoogmodel in de praktijk
In de training leer je te werken met het dialoogmodel om in complexe casuïstiek een gezamenlijk beeld te vormen met alle betrokken van dat wat helpend is en wat belemmerend. Daarnaast geeft het de kans om op een overzichtelijke manier te komen tot een gezamenlijk plan van aanpak waarin alle disciplines de ruimte krijgen.
Inleiding traumasensitief werken
In deze training krijg je een korte inleiding in de traumatheorie en de invloed van trauma op de ontwikkeling van de hersenen, de gehechtheidsrelaties en de persoonlijkheid. Naar aanleiding hiervan leer je vooral het stuk ‘onder de ijsberg’ te bekijken, waarbij boven water vooral gedrag te zien is. Onder water ga je op zoek naar de vraag/behoefte achter dit gedrag en manieren om hier als omgeving goed op te reageren.
Samenwerken met de onderwijs- en kinderopvangprofessional
In deze training krijg je handvatten om jouw samenwerking met de professional van de school of de kinderopvang te versterken. We gaan onderzoeken hoe je de interventies die je al in je rugzak hebt kan gebruiken (met soms een kleine aanpassing) om ook de professional van de school en de kinderopvang te ondersteunen. Daarnaast krijg je een aantal nieuwe interventies aangereikt.
Naast het werken aan vaardigheden gaan we op zoek naar de juiste basishouding om de samenwerking die je hebt, of nog moet opbouwen, te versterken. Het werken met een andere professional vraagt soms net een wat andere basishouding en/of gesprekstechnieken. Dit alles met het doel om de ontwikkelingskansen van alle kinderen te vergroten. Het thema 'kansengelijkheid' is actueel, maar om dat te bereiken hebben sommige kinderen extra ondersteuning en een andere aanpak nodig. Na deze training lukt het jou om beter aan te sluiten bij de professional van de school en/of kinderopvang en zal jullie samenwerking worden versterkt.
Oplossingsgerichte gespreksvoering – de basis
Oplossingsgerichte gespreksvoering richt zich, in de taal van de ander, op het ontdekken van krachten en de ‘uitzonderingen op het probleem’. Vanuit het contact wordt er gewerkt aan de door je gesprekspartner zelf bedachte oplossingen die in de context van deze persoon uitvoerbaar moeten zijn. Deze training geeft jou een praktische inleiding in de oplossingsgerichte gespreksvoering. Behalve met cliënten zelf, is dit ook een uitstekende manier van gespreksvoering met andere professionals.
LVB – Relatiegericht contact
Door middel van een samenspel tussen theorie en praktische oefeningen vergroot je jouw mogelijkheden in het aansluiten bij en het communiceren binnen het cliëntsysteem met LVB-problematiek. Je leert zorg te dragen voor een verbindende communicatie, waardoor je op een relatiegerichte wijze beweging kunt creëren binnen de problematiek waar je binnen het gezin mee te maken krijgt. Doordat de cliënt met een LVB zich gezien voelt, komt er meer ruimte om stap voor stap te werken aan verandering met erkenning voor wat al goed gaat.
Licht Verstandelijke Beperking (LVB) – in de context
Met deze training maak je opnieuw kennis met de Lichte Verstandelijke Beperking (LVB). De nieuwste wetenschappelijke inzichten worden gedeeld op het gebied van diagnostiek en behandelinterventies. Daarnaast verdiepen we ons in welke invloed een LVB kan hebben bij het (jonge) kind op het ontwikkelingsperspectief en in het functioneren in de maatschappelijke contexten. Naast de theorie wordt er een koppeling gemaakt naar de praktijk dmv ingebrachte casuïstiek.
Inzicht in gezins- en familieopstellingen
In deze training krijg je inzicht in hoe een familie en gezinssysteem werkt, hoe dit elkaar onderling altijd beïnvloed en waarom dat zo is. Hoe erg wij als maatschappij ook denken dat we individualistisch zijn, dit is niet het geval. Kind en ouder(s) zijn áltijd onlosmakelijk met elkaar verbonden of aan elkaar gebonden. Ook als deze niet in beeld is/zijn bijvoorbeeld. Wist je dat een kind vaak reageert op wat er (onbewust) speelt binnen het familiesysteem en een torenhoge loyaliteit heeft om dit systeem ‘goed’ of ´heel´ te maken?
Jeugdzorgwerker 32/36 uur – Den Haag
Als jeugdzorgwerker ga jij aan de slag met het gezin/systeem en de jeugdige. Jouw hoofd doel is om het hele gezin/ systeem te versterken voor de jeugdige. Dit doe je door het gezamenlijk opstellen en realiseren van een plan van aanpak en het plegen van interventies. Je verricht je werk vanuit een orthopedagogisch kader en je werkt systeemgericht. Dit alles doe je om een veilige opgroeisituatie voor het kind/ de jongere te kunnen realiseren.
Persoonlijke ontwikkeling in de beroepsomgeving
In de training 'Persoonlijke ontwikkeling' staan we stil bij hoe jij als (startende) professional je een weg baant door alle nieuwe indrukken en ervaringen op jouw werkplek. Je krijgt te maken met collega’s, samenwerkingsverbanden, de cultuur van jouw organisatie, verwachtingen en taakstellingen. Niet altijd even gemakkelijk en soms best stressvol. Hoe ga je om met werkdruk, belangen, posities, onduidelijkheid etcetera? Hoe vind je je weg? Deze training is erop gericht je toe te rusten met kennis, vaardigheden en enkele tools om jouw rol HBO-er, orthopedagoog of ontwikkelingspsycholoog beter te kunnen nemen in het dynamische en soms hectische beroepsveld van de jeugdhulpverlening.
De basis van hechting
Het hechtingsproces herkennen, maar vooral ook het doorzien van gedrag en handelen geeft je als jeugd- en gezinsprofessional of gedragswetenschapper de mogelijkheid kinderen en hun ouders/netwerk te helpen in de afstemming naar elkaar. Je leert de betekenis van gedrag nog beter te doorzien en te herkennen wat hierin dan helpend is in de ondersteuning en begeleiding van kinderen. Tevens kun je de vertaling maken wat dit dan in de dagelijkse praktijk betekent voor het netwerk van het kind in handelen en ondersteunen. Je krijgt daarnaast inzicht in wat jouw eigen hechtingsproces betekent in je rol als jeugd- en gezinsprofessional of gedragswetenschapper en hoe je hierin de passende acties in handelen en ondersteuning uit kan zetten.
In de training leer je de basisprocessen die aan het hechtingsproces van jongeren ten grondslag ligt. Je krijgt inzicht in de verschillende fases van de hechting en leert deze te herkennen. Vanuit het leren herkennen van het hechtingsproces ben je als jeugd- en gezinsprofessional of gedragswetenschapper in staat na de training de vertaling te maken naar de praktijk en advies te geven passend bij de verschillende fases.
Culturele taboes
Taboes doorbreken lijkt wel de trend; denk aan campagnes over suïcide (‘bel 113’), depressie (‘hey het is oke’), geldzorgen (‘Kom uit je schuld’) en dergelijke. Maar, is het doorbreken van taboes ook zo’n trend bij gezins- en jeugdprofessionals? Hoe worden ongeschreven regels of gedragingen met betrekking tot bijvoorbeeld psychische klachten, seksualiteit, jongens- en meisjesbesnijdenis, licht verstandelijke beperking en kindermishandeling besproken met jeugdigen en/of gezinnen met een andere etniciteit? In deze interactieve training staat het bespreken van taboes op interculturele wijze centraal.
Papierwerk of Praktijk – Koorddansen als Jeugdzorgwerker
In het huidige zorglandschap wordt steeds meer verantwoording en papierwerk verwacht. Waar de digitalisering tot vermindering van de werkdruk zou moeten leiden, merken jeugd- en gezinsprofessionals dat er steeds meer taken bij komen. Hoe houd je als jeugd- en gezinsprofessional het overzicht, hoe blijf je zicht houden op wat er écht toe doet en hoe blijf je de cliënt op één zetten zonder je zelf of je eigen planning uit het oog te verliezen? In deze training gaan we met verschillende werkvormen aan de slag om jouw dag efficiënter en overzichtelijker te maken.
Een perspectief op ASS
Met deze training maak je als cursist opnieuw kennis met het Autisme Spectrum Stoornis. De nieuwste wetenschappelijke inzichten worden gedeeld op het gebied van diagnostiek en behandeling. Daarnaast verdiep jij je in welke invloed Autisme kan hebben bij het (jonge) kind met betrekking tot diens ontwikkelingsperspectief, diens functioneren in de maatschappelijke contexten en hoe je Autisme kunt bekijken vanuit het jonge kind, vanuit meisjes en wanneer er sprake is van gendervraagstukken. Naast de theorie wordt er een koppeling gemaakt naar ingebrachte casuïstiek
Intervisie de basis
Intervisie kunnen organiseren en volgen is een vaste waarde in het beroepscompetentieprofiel van professionals in de (jeugd)hulpverlening.
In deze training wordt kennis gemaakt met de conceptuele kaders, theoretische achtergronden, praktische vaardigheden, de do’s and dont’s en individuele leerpunten wat betreft het opzetten van een intervisiegroep en het toepassen van intervisievormen.
Aandachtsfunctionaris Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
Ben jij, of word jij de aandachtsfunctionaris Huiselijk geweld en Kindermishandeling van jouw organisatie? In deze training leert Anja Dijkhuis je de verschillende taken en verantwoordelijkheden die horen bij de functie van aandachtsfunctionaris Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. Door middel van interactieve werkvormen vergroot je samen met collega aandachtsfunctionarissen jouw inzicht en vaardigheden in deze adviserende en ondersteunende rol en leer je op welke manier je de meldcode binnen jouw organisatie kunt inzetten.
Keren van de Gezinsgeschiedenis – Progressiegericht Werken
In de training wordt uitgebreid aandacht besteed aan de generationele overdacht van gezinsproblemen. Uitgangspunt is progressiegericht werken waarbij de nadruk ligt op toewerken naar een blijvende gewenste gezinssituatie. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de gezinshulpbronnen.
ACT-Acceptance and Commitment Therapy – Inleiding
De ACT methodiek is een gedrag georiënteerde gedragstherapie, een doorontwikkeling vanuit bijvoorbeeld de Dialectische Gedragstherapie (DBT) en de Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT). In deze training maak je kennis met de ACT methodiek waarmee je direct in de praktijk aan de slag kunt, zowel voor jezelf als voor jouw cliënten/ kinderen of binnen je eigen werkkader. Je leert manieren om los te komen van emoties, je krijgt inzicht in jouw waarden en hiermee ontwikkel je een grotere psychologische flexibiliteit.
Gedragswetenschapper Veilig Thuis
Jeugdprofessionals Nederland is opzoek naar een junior/medior gedragswetenschapper die bestand is tegen druk, stevig in zijn/haar schoenen staat en in staat is om zorgmeldingen op juiste wijze af te handelen. Veilig Thuis is een organisatie gespecialiseerd op het gebied van advies, ondersteuning en het aannemen van en handel op meldingen van (mogelijk) huiselijk geweld. Hun hoofddoel is het stoppen en voorkomen van huiselijk geweld en kindermishandeling. Is dit een doel waar jij graag aan mee zou werken? Dan is deze vacature zeker passend!
Medewerker Veilig Thuis
Jeugdprofessionals Nederland is opzoek naar een ervaren jeugdprofessional die bestand is tegen druk, stevig in zijn/haar schoenen staat en in staat is om zorgmeldingen op de juiste wijze af te handelen.
Veilig Thuis is een organisatie gespecialiseerd op het gebied van advies, ondersteuning en het aannemen van en handel op meldingen van (mogelijk) huiselijk geweld en kindermishandeling. Hun hoofddoel is het stoppen en voorkomen van huiselijk geweld en kindermishandeling. Is dit een doel waar jij graag aan mee zou werken? Dan is deze vacature zeker passend!
Ervaren Jeugdconsulent
Wij zijn opzoek naar een ervaren jeugdconsulent die energie haalt uit het overdragen van kennis op starters! Inmiddels heb jij al jaren ervaring binnen de jeugdzorg als consulent. Na al die jaren kan het zijn dat je opzoek bent naar een aanvulling op je huidige werk om het uitdagend te houden. Mocht jij er nou zo over denken, dan is deze functie zeer passend.
Traineeship Gedragswetenschapper
Heb jij onlangs je universitaire opleiding (forensische) orthopedagogiek afgerond, maar ben je van mening dat je nog niet bent uitgeleerd? Zou je graag extra goed ingewerkt worden met veel begeleiding tijdens je eerste baan? Dan is het traineeship tot Gedragswetenschapper Sociaal Domein iets voor jou!
Incompany
Zoek je scholing op maat voor de jeugdzorgmedewerkers in jouw organisatie? Jeugdprofessionals Nederland heeft een breed aanbod aan geaccrediteerde incompany-trajecten voor bijscholing en kennisverdieping. Tijdens het volgen van onze opleidingen behalen je medewerkers SKJ-punten voor hun herregistratie.
Meerzijdig partijdig handelen
Van veel hulpverleners wordt gevraagd dat ze een basishouding van meerzijdige partijdigheid in kunnen nemen. Ervaren hulpverleners zullen herkennen dat dit soms makkelijker gezegd dan gedaan is. Met name in complexe situaties, waarin verschillende partijen met elkaar strijden, of waarin mensen het (ogenschijnlijk) totaal laten afweten. Hoe moeilijk is het om je te verplaatsen in die afwezige ouder, die agressieve vader, of in de moeder die alleen haar eigen belang lijkt te zien. Daarom staat Meerzijdige Partijdigheid in deze training centraal. Tevens ervaar je hoe ‘Een Taal Erbij’ (duplo- methode ontwikkeld door Marleen Diekmann) hierbij kan helpen.
Intercultureel werken: ‘mijn beeld is maar een beeld’
Deze training is een interactieve training en gaat over wat cultuur is en wat de meest voorkomende cultuurverschillen/aspecten zijn. Je leert vaardigheden aan om contact te kunnen leggen met niet-Westerse en vluchtelingen- kinderen en gezinnen en je leert om te werken vanuit een cultuursensitieve benadering. Daarnaast leer je wat een cultuursensitieve basishouding inhoudt en op welke manier je jouw interculturele competenties kunt versterken, waarbij we tegelijkertijd werken met voldoende afwisseling tussen theorie, het uitwisselen van ervaringen, het samen uitdiepen van casussen en het samen uitvoeren van oefeningen. Je verbreedt jouw perspectieven op de vorm en functie van jouw eigen en van andermans gedrag en jij leert het verschil te herkennen tussen zorgsignalen (gedrag) en interpretaties van opvoederstaken. In de training wordt gebruik gemaakt van (eigen) casuïstiek en de trainer maakt gebruik van praktijkvoorbeelden en spreekt de ‘taal’ van de jeugdprofessional.
Verdiepend Programma Gedragswetenschapper
Met dit programma vergroot je jouw kennis en vaardigheden, waardoor je met meer zelfvertrouwen je positie als gedragswetenschapper inneemt en je werkplezier vergroot. Je verdiept je in diverse methoden en theorieën en leert van zeer ervaren gedragswetenschappers en psychotherapeuten uit het werkveld die de trainingen praktisch invullen.
Verlies en rouw bij kinderen en jongeren
Deze training richt zich op het herkennen van verschillende rouwreacties en je leert hoe rouw ingrijpt op de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Wanneer moet je gespecialiseerde hulp inzetten? Hoe kan je in gesprek gaan over verlies en rouw met kinderen en jongeren?
Het jeugdconsulent traineeship: Marlieke aan het woord
Graag stellen we je voor aan Marlieke van den Bogaard (26 jaar). Marlieke is één van de professionals die gestart is met het traineeship Jeugdconsulent bij Jeugdprofessionals Nederland. Dit traineeship geeft professionals de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen. We gingen met Marlieke in gesprek over haar keuze voor een traineeship bij Jeugdprofessionals Nederland.
Ouderverstoting: het herkennen van en adequaat interveniëren bij complexe omgangsproblematiek
Complexe scheidingssituaties en omgangsproblematiek vraagt een integrale aanpak. Dit vraagt van de professional kennis en kunde op het psychologische, juridische en communicatieve vlak.
In deze training bespreken we aan de hand van de laatste inzichten hoe en op welk moment je als professional de juiste interventie inzet.
Uithuisplaatsing en dan…
In Nederland zijn er ruim 43.000 kinderen die om verschillende redenen niet meer thuis kunnen wonen. In deze training leer je hoe een traject van een uithuisplaatsing verloopt. Wanneer komt een uithuisplaatsing in beeld, welke afwegingen worden daarbij gemaakt en als de uithuisplaatsing een feit is... wat gebeurt er dan daarna? In deze training leer je hoe jij het verschil kunt maken en zowel de jeugdige als diens ouders kunt ondersteunen en begeleiden bij het proces van uithuisplaatsing en terugplaatsing.
Creatieve gespreksvoering met kinderen bij vermoedens van kindermishandeling
Voor een kind die een vorm van kindermishandeling meemaakt, is het belangrijk dat hij of zij gezien wordt; dat je als het ware ‘achter de plinten’ kunt kijken en ziet wat eigenlijk niet gezien mag worden. Soms is een luisterend oor genoeg, evenals erkenning en complimenten. Soms is er echter meer nodig en wil je weten wat de beleving van het kind is; hoe het met het kind gaat. Jij wil een veilige setting creëren om ruimte te geven aan het kind om te kunnen vertellen en om tot een gesprek te komen. Deze training richt zich op praktische wijze op de gespreksvoering met kinderen bij een vermoeden van een onveilige thuissituatie.
Moreel beraad
Het Moreel Beraad is een methode waarbij jij samen met je team tot een zorgvuldige afweging komt. In een moreel beraad wordt de casus op een gestructureerde, methodische wijze besproken en vanuit verschillende perspectieven bekeken. Door te verkennen, te analyseren, afwegingen te maken en dit te toetsen aan de beroepsethiek kun je uiteindelijk een gefundeerde keuze maken en deze verantwoorden.
Trauma bij kinderen: werken met de Window of Tolerance
Druk. Dwars. Onrustig. Slaapproblemen. Moeite met sociaal contact. Hechtingsmoeilijkheden. Dit zijn allerlei klachten waar trauma aan onderliggend zou kunnen zijn, maar wat gebeurt er eigenlijk met het kind als er sprake is van trauma? Hoe zit dit in het brein? Waar kun je in de bejegening van het kind rekening mee houden? Aan de hand van de Window of Tolerance-theorie worden diverse concepten besproken.
Werken met de Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming
In de training is er aandacht voor de ontwikkeling van de richtlijnen en hoe deze tot stand komen. Tijdens de training wordt er geoefend met de verschillende richtlijnen om zo de werkzame factoren te belichten. Jij wordt meegenomen in de manier om samen met ouders te zorgen voor passende hulp voor het kind en het gezin, zodat jij gebruik kunt maken van de wetenschappelijke en praktijkgerichte kennis om deze toe te passen in de praktijk van de jeugdzorg en jeugdbeschermer. In de training kan er gebruik worden gemaakt van de kennis die jij al hebt en de kennis van de trainer door eigen casuïstiek in te brengen.
12 vormen van weerstand
Ouders kunnen zich heel onthand voelen als het niet goed gaat met hun kind. Het is niet gemakkelijk om daar met een buitenstaander over in gesprek te gaan. En als het een professional in de jeugdzorg betreft, kan het niet alleen ongemakkelijk aanvoelen, maar zelfs onveilig. Angst voor de jeugdzorg heeft verschillende aspecten en vragen ieder om een andere benadering.
Deze angsten komen tot uitdrukking in diverse weerstandsvormen in het gezinssysteem, die in twee typen kunnen worden ingedeeld: afstand nemen door vluchten of vechten en nabijheid zoeken door de hulpverlener in te zuigen in de bestaande gezinspatronen (inductie). Kagan en Schlossberg onderscheiden 12 verschillende vormen van weerstand. Tijdens deze interactieve training ga je zelf aan de slag met eigen casuïstiek.
Achtergrond en toepassing van de Jeugdwet
Deze training richt zich op de achtergrond en inhoud van de Jeugdwet. Daarnaast is er aandacht voor een goede uitvoering hiervan in samenhang met de beroepsrichtlijnen en hoe deze zich verhoudt tot de dagelijkse praktijk. Ook de samenhang en verhouding met andere sociale wetgeving komt aan bod.
Autisme en sociale interactie
In deze interactieve training leer je welke verschillende kenmerken en theorieën er binnen het Autisme Spectrum Stoornis (ASS) zijn. Beperkingen in de sociale communicatie en in de sociale interactie is één van de criteria van een Autisme Spectrum Stoornis, zoals beschreven in de DSM-5, maar hoe werkt dit in vriendschappen en (werk-) relaties?
We gaan oefenen met (eigen) casussen zodat je meer inzicht krijgt hoe dit (anders) werkt bij de ander en wat jij als hulpverlener (anders) kan doen om je communicatie en interactie te verhelderen en hoe je ook de ander inzichten kan geven, bijvoorbeeld in het opbouwen van vriendschappen. Je leert welke vaardigheden de ander kan leren en ontwikkelen en je krijgt hierbij handvaten die je meteen kan toepassen in de praktijk.
Hechtingsproblematiek in het echt
Deze training richt zich interactief op de theorie rondom hechting en de professionele benadering van jeugdigen met hechtingsproblematiek. Hoe kan je de verschillende hechtingsproblematieken herkennen? Op welke manier kan je als jeugd- en gezinsprofessional jeugdigen met hechtingsproblematiek benaderen?
Oplossingsgerichte gespreksvaardigheden in gesprekken over eigen kracht
Deze training richt zich op de achtergrond en de inhoud van de oplossingsgerichte therapie. Ook ontwikkel je nieuwe gespreksvaardigheden die je meteen in de praktijk kunt toepassen. Hoe kan je een cliënt ondersteunen en motiveren bij het onderzoeken en inzetten van diens eigen mogelijkheden en hulpbronnen?