Met het oog op de

Toekomst

Even voorstellen: Sebastiaan Boom

Sebastiaan is onze nieuwe trainee!

Wat heb je zoal gedaan voordat je trainee werd?
Ik ben begonnen in de verslaafdenopvang in Amsterdam. Erg interessant, maar tegelijk ook erg pittig. Daar heb ik echt leren omgaan met mensen die niet graag hulp accepteren. Ik vond bijvoorbeeld de situatie waarin zij zaten echt een probleem, maar zij ervoeren dat zelf niet zo. Dat maakt het extra lastig om echt tot iemand door te dringen. Vervolgens heb ik bij het Leger des Heils en het Trias gewerkt en ook bij nog wat andere verschillende plekken. Hoofdzakelijk heb ik in de jeugdzorg gewerkt als pedagogisch medewerker. Hier werkte ik op groepen bij behandelsettingen voor kinderen, de 24-uurs zorg. Erg leuk om te doen, omdat je vooral directe interactie hebt met de kinderen en je aan concrete doelen werkt.

Hoe is het traineeship op je pad gekomen?
Ik merkte dat ik de behoefte had aan een baan die iets meer afstand heeft tot de zorg. Zelf ben ik analytisch en stel ik meer kritische vragen. Voor deze vragen was tijdens het behandelen geen ruimte omdat je zo druk bezig bent met het doel bereiken voor de client. Om die reden kan je weinig afstand nemen en die had ik wel nodig. Ik werk graag met mensen en vind het ook leuk om bezig te zijn met de bijbehorende zorg, maar dan met afstand. Met de afstand tot de zorg bedoel ik: Concreet kijken naar wat er nu eigenlijk nodig is: welke kant gaan we op? Hebben wij alles meegenomen? Enzovoort. Vanuit deze behoefte ben ik online gaan zoeken en zag de vacature voor traineeship voorbijkomen op een vacaturesite. Toen kwam ik op jullie website terecht en dacht: consulent jeugd, dit lijkt mij een gave functie! Het voldoet exact aan waar ik op dit moment sta in mijn carrièrebehoefte. Daarna heb ik meteen gesolliciteerd, ben uitgenodigd voor een gesprek en tijdens het gesprek werd vrij snel duidelijk dat Joyce het ook wel interessant vond dat ik gedragswetenschap/pedagogiek heb gestudeerd, omdat binnen gemeenten hier ook plekken voor zijn. Zelf heb ik de mentaliteit dat wanneer ik iets niet kan, of wanneer ik iets niet weet, ik eerst wil weten hoe de vork in de steel zit voordat ik aan het werk ga. Daarin vind ik het belangrijk om goed getraind te worden en de kennis op te doen. Vanuit Jeugdprofessionals Nederland wordt er met je meegedacht: als je gedragswetenschapper wilt worden en die potentie ziet men, dan wordt er gekeken welke wegen kunnen worden bewandelt zodat je daarin gecoacht kunt worden. Ik vind het persoonlijk erg fijn dat ze daar in meedenken en die mogelijkheid bieden.

Hoe lang ben je al trainee?
Nog niet zo lang! Sinds vrijdag 15 maart 2019 ben ik officieel in dienst, maar voor die tijd ben ik bij Jeugdprofessionals Nederland al begonnen met de opleiding consulent jeugd.

Hoe ziet het traineeship er voor jou uit?
Mijn traineeship is eigenlijk tweedelig: begin februari ben ik begonnen met de opleiding consulent jeugd, waar ik op dit moment nog druk mee bezig ben. Daarnaast ben ik aan het werk als Junior gedragswetenschapper bij een gemeente. Mijn werkweek is nog niet gevuld, dus ben ik op zoek naar een aanvullende opdracht. Dit kan zijn als gedragswetenschapper, maar ook als Consulent Jeugd. Na afronding van de opleiding start ik met het vervolg van mijn scholingstraject.

Wat heb je tot zo ver gedaan binnen je traineeship?
Tot dusver heb ik al veel geleerd over het werken bij de gemeente en hoe zij de Jeugdwet uitvoeren. Hier wist ik persoonlijk nog niet heel veel van af. Ik kom uit het werkveld jeugdzorg, daardoor weet ik veel over het behandelen en heb ik meegemaakt hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Hoe dat dan in de theorie en qua wetgeving aan toe gaat is een heel ander verhaal. Dit maakt het erg leuk en interessant om te combineren met de kennis die ik al had vanuit het werkveld. Daarnaast ben ik op dit moment druk bezig met het oriënteren naar werkplekken. Zelf zit ik nog wel in tweestrijd: het lijkt mij heel gaaf om naast het stuk gedragswetenschap, nog meer uren te hebben als gedragswetenschapper. Maar deze verantwoordelijkheid dragen als relatief jonge professional vind ik wel heftig. Aan de andere kant heb je ook nog het consulent jeugd verhaal wat ook een enorme uitdaging is, maar weer van een heel ander kaliber. De combinatie consulent jeugd en daarnaast een dag gedragswetenschapper is denk ik een hele mooie combinatie omdat je direct contact met cliënten behoudt, ziet hoe de processen in elkaar zitten waar je als consulent jeugd tegen aanloopt, wat er van je gevraagd wordt, hoe weerbaar je moet zijn en hoe de gesprekken gaan.. Daar weet je dan veel van en dan heb je nog de gedragswetenschapper kant. Beiden hebben zo hun voor- of nadelen. Ik denk dat wanneer ik alleen de kant van gedragswetenschapper zou kiezen, ik wel zou moeten wennen aan het missen van het directe contact met de cliënten. Op één of andere manier zou ik dit wel moeten compenseren.

Waar zie je jezelf over 5 jaar?
Ik hoop dat ik dan een hele leuke baan heb bij de gemeente. Eigenlijk zie ik mij over 5 jaar meer in een functie als gedragswetenschapper. Zoals ik al zei ga ik dan denk ik wel het contact met cliënten missen, maar ik denk dat dat ook iets is dat moet groeien/wennen. Ik ben natuurlijk altijd gewend geweest om veel direct contact te hebben met cliënten. De komende jaren zal ik dan ook moeten leren om dit meer los te laten. Ook zie ik mijzelf over 5 jaar wel een post-master studie volgen, zoals (orthopedagoog) generalist. Mijzelf blijven ontwikkelen vind ik erg belangrijk. Als je stil gaat staan in je eigen ontwikkeling, dan kom je nergens en gaat de realiteit je inhalen. Daar bedoel ik mee: je moet bij blijven omdat het werkveld zo snel veranderd, dat ontwikkeling noodzakelijk is.

Wat zijn je ervaringen met de docenten?
De docenten zijn erg goed! Ik zie aan de docenten dat zij ontzettend veel ervaring hebben, het werkveld goed kennen en precies weten hoe de vork in de steel zit. De ene docent vliegt een les weer heel anders aan dan de andere docent en dat vind ik wel verfrissend. De ene docent maakt bijvoorbeeld gebruik van praktijk voorbeelden en casuïstiek die hij/zij zelf heeft meegemaakt en dat vind ik ontzettend interessant. Theorie kan ik ook wel uit een boek leren. Geef mij een boek op een zondagmiddag en ik vermaak mij wel. Persoonlijk vind ik de praktijkvoorbeelden erg interessant, ook om dit te bespreken.

Is er contact met mede-trainees?
Ja, heel leuk contact! Vanaf het begin af aan is het erg gezellig. Wij hebben een vrije jonge groep, met misschien twee 50 plussers. Je merkt dat je veel met elkaar gemeen hebt ondanks dat je allemaal uit verschillende werkvelden en/of professionalismes komt. Het zijn stuk voor stuk leuke mensen en er was meteen een klik. Je merk dat iedereen praat uit zijn eigen ervaring en dat brengt de kennis ook weer bij elkaar.

Voel je je onderdeel van de organisatie?
Ik voel mij heel erg welkom. Maar om je echt al onderdeel te voelen van een organisatie moet je samenwerken aan een doel. Ik ben nog maar net in dienst, dus voor mij persoonlijk is het nu te kort om te zeggen dat ik mij echt al onderdeel voel van de organisatie. Ik merk wel dat het stuk voor stuk enthousiaste, open en jonge mensen zijn en dat doet heel veel met de sfeer en de manier waarop je met elkaar omgaat.