Onze docenten

De docenten van Jeugdprofessionals Nederland zijn stuk voor stuk ervaringsdeskundig en expert op hun vakgebied. De combinatie van werken in de jeugdzorg en lesgeven is uniek, en maakt dat ze de opleidingen en trainingen naadloos kunnen aanpassen aan jouw beroepspraktijk. Ze dragen graag hun kennis over en dagen je uit je te ontwikkelen!

Peter Groenenberg

Peter beschikt over ruim 20 jaar ervaring binnen de (jeugd)psychiatrie als begeleider en coördinator. Na een uitstap als docent binnen het MBO-onderwijs is Peter weer ‘terug’ binnen de jeugdzorg en is hij werkzaam als jeugdconsulent en als ondersteuningscoördinator binnen het onderwijs.

Peter Groenenberg

Mareille Boor

Mareille is begeleidingskundige, trainer en oud jeugdzorgprofessional met veel ervaring binnen de jeugdbescherming en Veilig Thuis (AMK). Ze is gecertificeerd supervisor bij de LVSC en ze werkt als coach en supervisor. Ze is doortastend, warm, humoristisch, sensitief en krachtig met ruimte voor kwetsbaarheid

Floorke Jutstra

Floorke is trainer en coach binnen het sociaal domein. Zij heeft ervaring binnen de jeugdbescherming en ruime kennis van werken binnen het gedwongen en het vrijwillig kader. Ze verplaatst zich altijd in de werkpraktijk van de deelnemers. Dat maakt een training van Floorke altijd maatwerk. Ze is enthousiast en motiveert je verder te groeien in je vak.

Jacobien Verbaan

Jacobien is onze expert op het gebied van (on)veiligheid in gezinnen. Ze heeft jarenlange ervaring als (psychiatrisch) verpleegkundige en als casemanager en thuiscoach bij Bureau Jeugdzorg. Nu werkt ze als Kwaliteitsmedewerker Jeugd en begeleidt ze jeugdconsulenten. Ze vindt het belangrijk ervaringen uit te wisselen en haar kennis te delen, om zo meer grip te krijgen op onveilige situaties in gezinnen.

Anja Dijkhuis

Anja weet hoe belangrijk het is voor kinderen om contact te kunnen hebben met beide ouder vanuit haar rol als coördinator Begeleide Omgangsregeling (BOR). Al meer dan 15 jaar leidt ze hulpverleners op tot signaalgevoelige en handelingsbekwame professionals, die kunnen acteren bij verwaarlozing of mishandeling van kinderen door bijvoorbeeld een vechtscheiding.

Erna Poolman

Erna Poolman (1983) is pedagoog, coach en trainer. Na de geboorte van haar eerst kind in 2010 ontdekte ze dat haar kritische zelfbeeld en gerichtheid op het pleasen van anderen te veel energie vroeg. Ze liet zich begeleiden en bijscholen tot Zelfzorgprofessional en ontwikkelde haar eigen geaccrediteerde trainingen. Sinds 2017 coacht en traint zij met succes professionals naar gezonde gedachten, een sterke mindset en persoonlijk leiderschap. Haar kalmte, begrip, scherpte en nuance nodigt uit tot reflectie en duurzame gezondheid. Ze is gecertificeerd mindfulness trainer.

Pieter Hoolsema

Inmiddels werkt Pieter ruim 30 jaar in de jeugdhulpverlening als orthopedagoog/gz-psycholoog. Zijn werkterreinen zijn de kinderpsychiatrie, gezinsbehandeling , justitiële hulpverlening bij LVB, gespecialiseerde Jeugdhulpverlening geweest. Nu werkt hij bij Veilig Thuis Drenthe. In zijn werkwijze en aanpak staat bij Pieter altijd het gezin en hun manier van doen centraal. Het oplossingsgericht werken (inmiddels progressie gericht genaamd) is hierbij een belangrijke onderlegger.

Bianca Jansen

Bianca is trainer en coach met een passie voor de jeugdzorg. Ze heeft jarenlange ervaring binnen het gedwongen- en vrijwillig kader van de jeugdhulpverlening en gewerkt als jeugdbeschermer, onderzoeker bij het AMK (Veilig Thuis) en jeugdconsulent. In haar trainingen maakt zij de koppeling naar de dagelijkse praktijk van de deelnemers.

Amanda van Schijndel

Amanda heeft veel ervaring binnen de jeugdzorg, met name met complexe casuïstiek en het vormgeven van maatwerktrajecten. Ze is werkzaam als procesbegeleider, trainer, supervisor en pedagogisch adviseur. Daarnaast is ze werkzaam binnen een wijkteamorganisatie en als projectleider actief bij diverse projecten gericht op het verbeteren van de verbinding en samenwerking tussen verschillende betrokkenen. In haar trainingen en begeleiding staat het gebruik van actieve en visuele werkvormen,  bewustwording en de vraag van de professional centraal.

Sjoerd te Dorsthorst

Sjoerd is BIG geregistreerd psychotherapeut. Momenteel werkt hij bij Centrum voor Deeltijdbehandeling als regiebehandelaar voor adolescenten en volwassenen met persoonlijkheidsproblematiek. Specialisaties; professionaliteit, oplossingsgerichte (gedrags)therapie, feedback en de therapeutische alliantie, persoonlijkheidsproblematiek (in ontwikkeling). Sjoerd werkt daarnaast als trainer, docent en supervisor. Hij is hoofddocent bij o.a. Oplossingsgericht Werken en Professionaliteit  in de GZ-, & OG-opleiding en docent voor psychotherapeuten en KP in opleiding van PPO.

Maud Straathof

Maud is orthopedagoog-generalist en trainer, onderzoeker en coach binnen de expertisedienst van een stichting voor speciaal onderwijs in Tilburg. In het begin van haar carrière zag ze als leerkracht kinderen in de klas die extra hulp nodig hadden en dit gaf haar de motivatie om door te studeren tot orthopedagoog generalist.  “Door de duurzaamheid van de professional te vergroten, help ik alle kinderen die met deze professional te maken hebben“. Mensen iets leren waardoor zij zichzelf kunnen helpen is hierin voor haar belangrijk, waarbij oprechtheid en verbinding centraal staan. In de aanpak vind zij het belangrijk dat dit vanuit een systemische blik wordt gedaan.

Tessa Reedijk

Tessa is haar loopbaan begonnen met behandeling en diagnostiek voor een Kinder- en Jeugdtraumacentrum, bij gezinnen met traumatische ervaringen. Daarna heeft zij haar kennis en ervaring uitgebreid op traumagebied en na diverse werkplekken waar zij als docent voor de Erasmus Universiteit en als behandel-coördinator heeft gewerkt, werkt zij nu als GZ-psycholoog binnen een FACT team. De afgelopen jaren is zij hierbij ook werkzaam als trainingsacteur in verschillende trainingen. Zij houdt enorm van interactieve trainingen, “soms met een wat intervisie achtige sfeer, waarbij we samen kunnen puzzelen over hoe we de theorie met de dagelijkse praktijk kunnen combineren”. Ook houd zij van ervarend leren, dingen meemaken, delen en uitproberen.

Els Worst

Els is al vele jaren werkzaam binnen de jeugdzorg. Zij heeft veel ervaring opgedaan als ambulant hulpverlener en in de begeleiding van gezinnen met diverse en complexe opvoedvraagstukken  In bijna al die trajecten is er een school of kinderopvang betrokken. Els is ervan overtuigd dat de samenwerking tussen school en jeugdhulp beter kan. Vaak loopt een school/leerkracht vast rondom het gedrag van de jeugdige maar is het moeilijk om een passende aanpak te vinden die ook aansluit bij de leerkracht en de school. Nadat Els de opleiding tot PBS coach heeft afgerond is zij meer scholen gaan ondersteunen. Sindsdien is zij constant op zoek naar een verbindende aanpak tussen de jeugdzorg en het onderwijs en hoe die versterkt kan worden. Hoe kunnen scholen en jeugdzorg elkaars kennis benutten en samen gaan voor de best mogelijke aanpak voor de betreffende jeugdige.

 

Liona Meijer

Liona is een geboren Rotterdamse met het trainersvak inmiddels als tweede natuur aangeleerd. Ze heeft ruim 10 jaar als jeugdbeschermer gewerkt en daarvoor op leefgroepen als in de kinderopvang. De laatste jaren ligt haar focus voornamelijk bij de ontwikkeling van jeugdprofessionals in zowel stage-begeleiding, inwerktrajecten, coaching en opleiden. Grootste expertise ligt op het gebied van seksuele ontwikkeling en seksualiteit, beroepsethiek, huiselijk geweld en het systeemgerichte werken. Trainingen van Liona zijn interactief, ontspannen en brengen een positieve energie ondanks de soms mentaal zware onderwerpen.

Nikkie Potjes

Nikkie is een coach en trainer met een passie voor systemisch werken en familie opstellingen. Vooral de combinatie van het gezin van herkomst en het eigen gezin met kinderen interesseert haar. Met een achtergrond als gezinscoach en jeugdconsulent is zij nu werkzaam als coach voor moeders waarin zij d.m.v. NLP en systemisch werken (familie opstellingen) met de systemische onderlaag werkt. In haar trainingen zul je altijd haar gedrevenheid en enthousiasme voor het vak zien. Zij is passievol, enthousiast, open en een echte verbinder. Binnen haar trainingen vind zij het belangrijk dat jij als jeugdprofessional geïnspireerd raakt en vooral nieuwe perspectieven en tools aangeraakt krijgt. Daarnaast vind ze het belangrijk dat jij je gehoord voelt en dat er ruimte is om ook eigen stukken of vragen in te brengen. Als jeugdprofessional ben je jouw eigen instrument dus jezelf kennen is een belangrijk onderdeel.

Richard Bruining

Richard Bruining. Een bevlogen Jeugdzorg professional met de kracht en drive het ‘beste’ uit de mens naar boven te halen.
Geboren in 1969 in het Groningse Leek gevormd uit Fries bloed met een standplaats in Leeuwarden. Graag wil hij mensen helpen spelenderwijs het ‘beste’ uit zichzelf te halen. Bij Richard staat authentiek zijn centraal want vanuit authenticiteit ervaren we hoe we oplossingen creëren in lastige,- dreigende-,
of zelfs gevaarlijke situaties.

Janet Nieuwland

Janet Nieuwland geeft vanuit langdurige werkervaring als jeugdbeschermer, jeugdconsulent en gezinsbehandelaar bij verschillende organisaties nu trainingen aan professionals uit het werkveld van de jeugdzorg of de WMO. Janet zet haar werkervaring in tijdens de trainingen en geeft aandacht aan wat je raakt in je werk. Aan de gebieden waar je talenten en kwaliteiten liggen. Hierbij maakt zij graag gebruik van inspirerende opdrachten en draagt ze de nodige kennis over.

Baukje de Jong

Baukje werkt als orthopedagoog en regiebehandelaar veel ervaring met mensen die te maken hebben met psychiatrische problematiek. Vanuit deze rol heeft zij ervaring met diverse thema’s zoals LVB, gehechtheid, systemisch werken, seksualiteit en sociaal-emotionele ontwikkeling. Baukje draagt graag haar kennis en deskundigheid over doormiddel van intervisie, deskundigheidsbevordering en het trainen van professionals in de diverse thema’s.

 

Miranda van den Akker

Miranda van den Akker is werkzaam orthopedagoog en docent/trainer op het gebied van ouderschap en ouderbegeleiding. Zij geeft onder andere les in verschillende postmaster opleidingen tot GZ-psycholoog en orthopedagoog-generalist. Miranda is zelf ouder van drie kinderen waarvan de middelste het downsyndroom heeft. Zij is gepassioneerd over de thema’s waarin zij training geeft en zet haar trainingen zorgvuldig op.

Marike Galama

Marike werkt als Begeleidingskundige en ervaren (jeugd-)zorgprofessional in het Sociaal Domein. Daarnaast is ze als LVSC gecertificeerd supervisor en coach actief bij de Hogeschool in Leeuwarden. Marike is nieuwsgierig, betrokken en houdt van interactieve werkvormen welke bewustwording vergroot. In de training staat de professional en diens praktijkervaring centraal!

Wil jij ook groeien in je vak?

Bekijk ons aanbod van kennis, trainingen en scholing en maak werk van je eigen ontwikkeling. We helpen je graag op weg!