Zoek resultaten voor: kinderen

Depressie bij kinderen en adolescenten

E-learning Depressie bij kinderen en jongeren

Deze training richt zich op het herkennen en signaleren van een depressie bij kinderen en adolescenten. Wat is een depressie? Hoe maak je een plan vak aanpak conform de beroepscode en welke mogelijkheden zijn er op het gebied van preventie en als vervolgprogramma?

Veerkracht bij kinderen: samen herstellen na geweld

Brochure aanvraag training Verlies en rouw bij kinderen en jongeren.

Brochure aanvraag training Trauma bij kinderen: werken met de Window of Tolerance

Depressie bij kinderen en adolescenten

Creatieve gespreksvoering met kinderen bij vermoedens van kindermishandeling

Verlies en rouw bij kinderen (vol)

Gespreksvoering met kinderen

Trauma bij kinderen, werken met de window of tolerance

Verlies en rouw bij kinderen en jongeren

Deze training richt zich op het herkennen van verschillende rouwreacties en je leert hoe rouw ingrijpt op de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Wanneer moet je gespecialiseerde hulp inzetten? Hoe kan je in gesprek gaan over verlies en rouw met kinderen en jongeren?

Creatieve gespreksvoering met kinderen bij vermoedens van kindermishandeling

Voor een kind die een vorm van kindermishandeling meemaakt, is het belangrijk dat hij of zij gezien wordt; dat je als het ware ‘achter de plinten’ kunt kijken en ziet wat eigenlijk niet gezien mag worden. Soms is een luisterend oor genoeg, evenals erkenning en complimenten. Soms is er echter meer nodig en wil je weten wat de beleving van het kind is; hoe het met het kind gaat. Jij wil een veilige setting creëren om ruimte te geven aan het kind om te kunnen vertellen en om tot een gesprek te komen. Deze training richt zich op praktische wijze op de gespreksvoering met kinderen bij een vermoeden van een onveilige thuissituatie.

Trauma bij kinderen: werken met de Window of Tolerance

Druk. Dwars. Onrustig. Slaapproblemen. Moeite met sociaal contact. Hechtingsmoeilijkheden. Dit zijn allerlei klachten waar trauma aan onderliggend zou kunnen zijn, maar wat gebeurt er eigenlijk met het kind als er sprake is van trauma? Hoe zit dit in het brein? Waar kun je in de bejegening van het kind rekening mee houden? Aan de hand van de Window of Tolerance-theorie worden diverse concepten besproken.
Depressie bij kinderen en adolescenten

Depressie bij kinderen en adolescenten

Deze training richt zich op het herkennen en signaleren van een depressie bij kinderen en adolescenten. Wat is een depressie? Hoe maak je een plan vak aanpak conform de beroepscode en welke mogelijkheden zijn er op het gebied van preventie en als vervolgprogramma?

Cancertalk

In Nederland wordt elk jaar bij ongeveer 124.000 mensen kanker vastgesteld en worden ongeveer 9.000 gezinnen met thuiswonende kinderen getroffen. De emotionele en praktische gevolgen zijn vaak groot. Deze training is voor professionals die te maken hebben met gezinnen die geraakt zijn door kanker, andere levensbedreigende aandoeningen.

LVB in de context

E-learning Seksuele ontwikkeling van Jeugdigen

Wil jij als professional meer kennis verkrijgen over de seksuele ontwikkeling van jeugdigen? En wil jij daarnaast handvatten hebben om jeugdigen te begeleiden bij de seksuele vorming. Volg dan de e-learning ‘Seksuele Ontwikkeling van Jeugdigen’. Waar je leert om bij te dragen aan een positief klimaat waarin jeugdigen kunnen opgroeien.

ACT – Acceptance and commitment therapy

Keren van de gezinsgeschiedenis

Contextueel werken

Herstellen ouder-kind contact na scheiding

Praten over seksualiteit in de jeugdzorg

Webinar Jeugdwet Actueel: Lunch & Leer – Het begrip ‘ouder’ in de jeugdwet

De Jeugdwet is een dynamische wet. Nieuwe inzichten, rechterlijke uitspraken of politieke besluitvorming kunnen leiden tot aanpassingen in de Jeugdwet. Het is aan jou de taak om op de hoogte te zijn van de laatste wijzigingen. Deze sessie helpt jou jouw kennis op dit vlak altijd actueel te houden. In de sessie van 2 februari 2024 ging Wim Peters in op wanneer iemand volgens de jeugdwet tot ouder gerekend wordt en wat dit betekent.

Meewerkend commercieel teamleider

Het aansturen van een team maar daarnaast ook nog zelf werkzaam zijn in een commerciële rol? Wij zijn op zoek naar een enthousiaste professional die ons opleidingsteam niet alleen wil versterken, maar ook wil leiden. Als meewerkend teamleider ben je actief betrokken bij saleswerk naast je leiderschapstaken.

Werken in het gedwongen kader

ADHD en ASS, Hoe dan wel?!

Traumasensitief werken

Deze training is gemaakt om jou in twee dagen bewust te maken van de aanwezigheid van trauma en toxische stress binnen de doelgroep waar jij mee werkt, jouw kennis te vergroten op dit gebied en hierdoor jouw handelingsverlegenheid te verkleinen. Hiermee hopen we zoveel mogelijk kinderen een veilige, stabiele omgeving te kunnen bieden, met mensen om zich heen die hen begrijpen en erkennen wat zij hebben meegemaakt, zodat ze de rust en ruimte voelen om zich verder te kunnen ontwikkelen. Ook hopen we dat jij je bewust wordt van jouw eigen normen en waarden die je meeneemt in jouw werk en je mee te geven hoe jij zo goed mogelijk voor jezelf en jouw collega’s kunt zorgen.

Jeugdwet, back to basic

Deze training behandelt de basis van de jeugdwet zodat jij als jeugdprofessional de wettelijke kaders en verantwoordelijkheden kent met betrekking tot de zorg en ondersteuning van kinderen en jongeren.

Traineeship Gedragswetenschapper Dyslexiebehandeling

Als behandelaar / diagnosticus help je kinderen in het basisonderwijs. Zo voer je onderzoeken uit naar (ernstige) dyslexie, zie je wekelijks cliënten, je stelt individuele zorgplannen op en stelt deze bij, je oefent samen het lezen en spellen, gaat werken met het behandelprogramma Asgaard Saga en informeert ouders en scholen over de voortgang. Je bent flexibel en reist naar verschillende scholen in de regio Twente.

Traineeship Dyslexiebehandeling Gedragswetenschapper

Als behandelaar / diagnosticus help je kinderen in het basisonderwijs. Zo voer je onderzoeken uit naar (ernstige) dyslexie, zie je wekelijks cliënten, je stelt individuele zorgplannen op en stelt deze bij, je oefent samen het lezen en spellen, gaat werken met het behandelprogramma Asgaard Saga en informeert ouders en scholen over de voortgang. Je bent flexibel en reist naar verschillende scholen in en om Deventer.

Samenwerken met de onderwijsprofessional

Niet aangeboren hersenletsel bij kind en jeugd

Bijscholingsdag 5 november 2024 – Jeugd- en gezinsprofessionals

Bijscholingsdag 6 juni 2024 – Jeugd- en gezinsprofessionals

Bijbaan voor derde-/vierdejaars studenten (Pedagogiek/Social Work of Orthopedagogiek)

Ben jij een derde-/vierdejaars student die op zoek is naar een bijbaan? Ben je flexibel qua uren en zoek je werk wat goed op je Cv staat? Dan is de baan van Portfoliobegeleider wellicht een uitkomst! Als Portfoliobegeleider begeleid je jeugdprofessionals tijdens het EVC-traject waardoor ze hun SKJ registratie kunnen behalen.

Contextueel werken bij (samengestelde) gezinnen

Met beeldtaal maakt Jolanda de contextuele theorie van onder andere ‘loyaliteiten’ en de ‘balans van geven en ontvangen’ inzichtelijk. Toegespitst op kinderen die opgroeien in een onveilige thuissituatie en uit huis worden geplaatst/uit huis geplaatst zijn. In deze training leer je kijken door de raampjes van vele betrokkenen rondom een uithuisplaatsing. Na een stuk contextuele theorie (verduidelijkt met de beeldtaal van gekleurde huisjes), gaan de deelnemers zelf aan de slag met de vraag ‘hoe doe ik recht aan alle betrokkenen?’. En wat betekent dit ‘recht doen’ voor ieders rol en voor de onderlinge relaties? Tot slot staan de deelnemers ook stil bij hun eigen context en de invloed hiervan.

LVB in de context

Kracht van KOPP

Gedragswetenschapper (ZZP)

Wij van Jeugdprofessionals Nederland zijn op zoek naar een ervaren gedragswetenschapper (ZZP) die graag binnen de jeugdzorg aan de slag gaat. Als gedragswetenschapper ben je adviseur en vraagbaak voor je collega’s. Jij ondersteunt je collega’s bij het opstellen en bijstellen van beschikkingen, adviseert en coacht bij het nemen van beslissingen in de hulpverlening en de bijbehorende rapportages. Je levert een actieve bijdrage aan behandeling en beleidsontwikkeling. Tijdens het multidisciplinair overleg bespreek je casuïstiek en bied je vakinhoudelijke ondersteuning. Daarnaast spar je met andere gedragswetenschappers en ketenpartners over kinderen waar zorgen over zijn. Er kan een beroep worden gedaan op jou als gedragswetenschapper voor psychodiagnostisch onderzoek of het voeren van specialistische kind gesprekken.

Pleegzorgwerker/Ambulant Werker Jeugd

Bij Jeugdprofessionals Nederland zijn we op zoek naar een gedreven Pleegzorgwerker om ons team te versterken. Als Pleegzorgwerker vervul je een zelfstandige rol vanuit huis, maar maak je ook deel uit van een hecht team. Samen met andere pleegzorgwerkers, een gedragswetenschapper en je manager kom je regelmatig op een centrale locatie in jouw regio bijeen. Hier vinden casuïstiekbesprekingen plaats, kun je sparren met je collega's en wordt er intervisie aangeboden.

Op zoek naar professionals in de jeugdzorg?

Medewerker PGB Jeugd

Voor deze functie zoeken wij een enthousiaste en betrokken professional die met een grote mate van zelfstandigheid goed kan samenwerken in een dynamisch werkveld. Je bent flexibel en kunt regie voeren. Je hebt een procesmatige denkwijze en kunt de voortgang bewaken. Daarnaast beschik je over sterke communicatieve vaardigheden en kun je informatie helder en duidelijk overbrengen. Je hebt een dienstverlenende houding en geeft niet snel op. Voortdurende kwaliteitsverbetering en een (zelf)kritische blik zijn voor jou vanzelfsprekend. Je bent in staat om te werken met verschillende registratiesystemen en kunt je snel eigen maken.

Ouder- en Kind adviseur

Als Ouder- en Kind adviseur speel je een essentiële rol in het bevorderen van optimale ontwikkelingsmogelijkheden voor kinderen en jongeren van alle nationaliteiten. Je werkt vanuit een wijkteam en bent actief op verschillende locaties in Amsterdam, zoals bij gezinnen thuis, scholen, buurthuizen en sportpleintjes. Je bouwt een vertrouwensband op met gezinnen en biedt passende opvoed- en opgroeiondersteuning.

Focus op veiligheid

Focus op veiligheid is een inleidende en verdiepende training dat voortborduurt op 'Signs of Safety' van Andrew Turnell. Deze training richt zich op het voorkomen van het vastlopen van de hulpverlening een houding aan te nemen waarmee je voorkomt dat je tegenover de ouders komt te staan en waarmee je juist samenwerking faciliteert waardoor gewerkt kan blijven aan een voor ieder zo gunstig mogelijke oplossing.

Gedragswetenschapper Jeugd

Wij zijn op zoek naar een gedreven Gedragswetenschapper Jeugd die een essentiële rol wil spelen in het veilig opgroeien van kinderen. In deze functie lever je een structurele inhoudelijke bijdrage aan het proces van hulpverlening aan jeugdigen. Je zult voornamelijk de sociaal werkers in het team ondersteunen, met name de collega's met SKJ registratie. Je biedt inhoudelijke ondersteuning in de vorm van het meelezen van ondersteuningsplannen, individuele werkbegeleiding, deskundigheidsbevordering en mogelijk trainingen. Daarnaast coach je het team, geef je richting aan methodiek- en beleidsontwikkeling, denk je actief mee bij crisis- en kernbeslissingen en complexe casuïstiek, en begeleid je de implementatie van nieuw inhoudelijk beleid.

Traumasensitief werken

De basis van hechting

Hechting, de verbindende gezinsfactoren

Scheidingsproblematiek – kind centraal

Samenwerken met de jeugdbeschermer

Handboek Jeugdhulp, de praktijk van de Jeugdwet anno 2023

EVC-traject Jeugd en Gezin

Omscholen naar Jeugdzorg

Je SKJ registratie vernieuwen? Volg SKJ geaccrediteerde trainingen!

Terug naar huis

Inzicht in het gezins- en familiesysteem

Vlaggensysteem

Seksuele- en genderdiversiteit

Omgaan met seksueel geweld

Verdiepingstraining hoogbegaafdheid

Buffer denken bij ouderschap na scheiden

Inleiding traumasensitief werken

In deze training krijg je een korte inleiding in de traumatheorie en de invloed van trauma op de ontwikkeling van de hersenen, de gehechtheidsrelaties en de persoonlijkheid. Naar aanleiding hiervan leer je vooral het stuk ‘onder de ijsberg’ te bekijken, waarbij boven water vooral gedrag te zien is. Onder water ga je op zoek naar de vraag/behoefte achter dit gedrag en manieren om hier als omgeving goed op te reageren.

Samenwerken met de onderwijs- en kinderopvangprofessional

In deze training krijg je handvatten om jouw samenwerking met de professional van de school of de kinderopvang te versterken.  We gaan onderzoeken hoe je de interventies die je al in je rugzak hebt kan gebruiken (met soms een kleine aanpassing) om ook de professional van de school en de kinderopvang te ondersteunen. Daarnaast krijg je een aantal nieuwe interventies aangereikt. Naast het werken aan vaardigheden gaan we op zoek naar de juiste basishouding om de samenwerking die je hebt, of nog moet opbouwen, te versterken. Het werken met een andere professional vraagt soms net een wat andere basishouding en/of gesprekstechnieken. Dit alles met het doel om de ontwikkelingskansen van alle kinderen te vergroten. Het thema 'kansengelijkheid' is actueel, maar om dat te bereiken hebben sommige kinderen extra ondersteuning en een andere aanpak nodig. Na deze training lukt het jou om beter aan te sluiten bij de professional van de school en/of kinderopvang en zal jullie samenwerking worden versterkt.

Licht Verstandelijke Beperking (LVB) – in de context

Met deze training maak je opnieuw kennis met de Lichte Verstandelijke Beperking (LVB). De nieuwste wetenschappelijke inzichten worden gedeeld op het gebied van diagnostiek en behandelinterventies. Daarnaast verdiepen we ons in welke invloed een LVB kan hebben bij het (jonge) kind op het ontwikkelingsperspectief en in het functioneren in de maatschappelijke contexten. Naast de theorie wordt er een koppeling gemaakt naar de praktijk dmv ingebrachte casuïstiek.

Hechting – De verbindende gezinsfactoren

In de training gaan we in op de werkzame onderdelen van een veilige hechting. Ook maak jij in de training specifiek kennis met het waarom en het hoe van het betrekken van het hele gezin bij de hechting. Dit werken we actief uit en we werken casusgericht.

Inzicht in gezins- en familieopstellingen

In deze training krijg je inzicht in hoe een familie en gezinssysteem werkt, hoe dit elkaar onderling altijd beïnvloed en waarom dat zo is. Hoe erg wij als maatschappij ook denken dat we individualistisch zijn, dit is niet het geval. Kind en ouder(s) zijn áltijd onlosmakelijk met elkaar verbonden of aan elkaar gebonden. Ook als deze niet in beeld is/zijn bijvoorbeeld. Wist je dat een kind vaak reageert op wat er (onbewust) speelt binnen het familiesysteem en een torenhoge loyaliteit heeft om dit systeem ‘goed’ of ´heel´ te maken?

De basis van hechting

Het hechtingsproces herkennen, maar vooral ook het doorzien van gedrag en handelen geeft je als jeugd- en gezinsprofessional of gedragswetenschapper de mogelijkheid kinderen en hun ouders/netwerk te helpen in de afstemming naar elkaar. Je leert de betekenis van gedrag nog beter te doorzien en te herkennen wat hierin dan helpend is in de ondersteuning en begeleiding van kinderen. Tevens kun je de vertaling maken wat dit dan in de dagelijkse praktijk betekent voor het netwerk van het kind in handelen en ondersteunen. Je krijgt daarnaast inzicht in wat jouw eigen hechtingsproces betekent in je rol als jeugd- en gezinsprofessional of gedragswetenschapper en hoe je hierin de passende acties in handelen en ondersteuning uit kan zetten. In de training leer je de basisprocessen die aan het hechtingsproces van jongeren ten grondslag ligt. Je krijgt inzicht in de verschillende fases van de hechting en leert deze te herkennen. Vanuit het leren herkennen van het hechtingsproces ben je als jeugd- en gezinsprofessional of gedragswetenschapper in staat na de training de vertaling te maken naar de praktijk en advies te geven passend bij de verschillende fases.

Keren van de Gezinsgeschiedenis – Progressiegericht Werken

In de training wordt uitgebreid aandacht besteed aan de generationele overdacht van gezinsproblemen. Uitgangspunt is progressiegericht werken waarbij de nadruk ligt op toewerken naar een blijvende gewenste gezinssituatie. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de gezinshulpbronnen.

ACT-Acceptance and Commitment Therapy – Inleiding

De ACT methodiek is een gedrag georiënteerde gedragstherapie, een doorontwikkeling vanuit bijvoorbeeld de Dialectische Gedragstherapie (DBT) en de Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT). In deze training maak je kennis met de ACT methodiek waarmee je direct in de praktijk aan de slag kunt, zowel voor jezelf als voor jouw cliënten/ kinderen of binnen je eigen werkkader. Je leert manieren om los te komen van emoties, je krijgt inzicht in jouw waarden en hiermee ontwikkel je een grotere psychologische flexibiliteit.

ACT – Acceptance and commitment therapy

Basistraining hoogbegaafdheid

Samenwerking school & jeugdhulp

Seksualiteit: wat als het misgaat

Keren van de gezinsgeschiedenis

Detachering bij Jeugdprofessionals Nederland: Miriam den Boer aan het woord

Graag stellen wij je voor aan Miriam den Boer (28 jaar). Miriam is één van de eerste professionals die via Jeugdprofessionals Nederland gedetacheerd is. Nu, drie jaar later werkt Miriam nog steeds voor én via Jeugdprofessionals Nederland. We gingen met Miriam in gesprek over waarom zij gekozen heeft voor detachering via Jeugdprofessionals Nederland en hoe het haar bevalt.

Hechtingsproblematiek in het echt

opleidingen jeugdzorg

Werk aan je professionele ontwikkeling met één van onze (bij)scholings mogelijkheden

Wat is een Jeugdzorgwerker?

Opleidingen jeugdzorg

Wil jij werken in de Jeugdzorg? Deze opleidingen kun je volgen!

Opleidingen jeugdzorg

Waar houdt een pedagoog zich mee bezig?

Medewerker Veilig Thuis

Jeugdprofessionals Nederland is opzoek naar een ervaren jeugdprofessional die bestand is tegen druk, stevig in zijn/haar schoenen staat en in staat is om zorgmeldingen op de juiste wijze af te handelen. Veilig Thuis is een organisatie gespecialiseerd op het gebied van advies, ondersteuning en het aannemen van en handel op meldingen van (mogelijk) huiselijk geweld en kindermishandeling. Hun hoofddoel is het stoppen en voorkomen van huiselijk geweld en kindermishandeling. Is dit een doel waar jij graag aan mee zou werken? Dan is deze vacature zeker passend!

Jeugdzorgwerker Friesland 32/36

Als jeugdzorgwerker werk je altijd vanuit de visie dat het kind centraal staat. Jij biedt ondersteuning en begeleiding aan de jeugdige en zijn netwerk. Jouw hoofddoel is het verbeteren van de gezinssituatie en zorgen dat het kind weer optimaal kan functioneren. Jij als professional bent in staat om gezinsanalyses te maken. Jij weet wanneer je in actie moet komen en wanneer je kunt loslaten. Zelfredzaamheid staat voorop bij jouw manier van begeleiding. Door jouw ervaring in de jeugdzorg kun jij omgaan met crisissituaties en tegengestelde belangen. Jij werkt samen met het netwerk, verschillende organisatie en de jongeren om optimale begeleiding te bieden. Het betreft een rol met nadruk op regievoering en geen hulpverlening! In deze rol ben je verantwoordelijk voor het inzetten en coördineren van hulpverlening.

Verdiepend Programma Gedragswetenschapper

Met dit programma vergroot je jouw kennis en vaardigheden, waardoor je met meer zelfvertrouwen je positie als gedragswetenschapper inneemt en je werkplezier vergroot. Je verdiept je in diverse methoden en theorieën en leert van zeer ervaren gedragswetenschappers en psychotherapeuten uit het werkveld die de trainingen praktisch invullen.

Jeugdzorgwerker Flevoland 32/26 uur

Als jeugdzorgwerker werk je altijd vanuit de visie dat het kind centraal staat. Jij biedt ondersteuning en begeleiding aan de jeugdige en zijn netwerk. Jouw hoofddoel is het verbeteren van de gezinssituatie en zorgen dat het kind weer optimaal kan functioneren. Jij als professional bent in staat om gezinsanalyses te maken. Jij weet wanneer je in actie moet komen en wanneer je kunt loslaten. Zelfredzaamheid staat voorop bij jouw manier van begeleiding. Door jouw ervaring in de jeugdzorg kun jij omgaan met crisissituaties en tegengestelde belangen. Jij werkt samen met het netwerk, verschillende organisatie en de jongeren om optimale begeleiding te bieden. Het betreft een rol met nadruk op regievoering en geen hulpverlening! In deze rol ben je verantwoordelijk voor het inzetten en coördineren van hulpverlening.

Hoe word je gedragswetenschapper?

Hoe word ik jeugdconsulent?

E-learning Werken met de Window of Tolerance

In de e-learning ‘Werken met de Window of Tolerance’ zul je te weten komen hoe je moet werken met de Window of Tolerance. Ook zul je meer leren over het onderwerp "Trauma met het kind". De e-learning is onderverdeeld in drie rondes waarbij het ingaat op wat trauma is, wat de kenmerken ervan zijn, wat de DSM-V erover zegt en natuurlijk hoe je de Window of Tolerance toepast in de omgang met kinderen/jongeren met een trauma.

Uithuisplaatsing en dan…

In Nederland zijn er ruim 43.000 kinderen die om verschillende redenen niet meer thuis kunnen wonen. In deze training leer je hoe een traject van een uithuisplaatsing verloopt. Wanneer komt een uithuisplaatsing in beeld, welke afwegingen worden daarbij gemaakt en als de uithuisplaatsing een feit is... wat gebeurt er dan daarna? In deze training leer je hoe jij het verschil kunt maken en zowel de jeugdige als diens ouders kunt ondersteunen en begeleiden bij het proces van uithuisplaatsing en terugplaatsing.

12 vormen van weerstand

Ouders kunnen zich heel onthand voelen als het niet goed gaat met hun kind. Het is niet gemakkelijk om daar met een buitenstaander over in gesprek te gaan. En als het een professional in de jeugdzorg betreft, kan het niet alleen ongemakkelijk aanvoelen, maar zelfs onveilig. Angst voor de jeugdzorg heeft verschillende aspecten en vragen ieder om een andere benadering. Deze angsten komen tot uitdrukking in diverse weerstandsvormen in het gezinssysteem, die in twee typen kunnen worden ingedeeld: afstand nemen door vluchten of vechten en nabijheid zoeken door de hulpverlener in te zuigen in de bestaande gezinspatronen (inductie). Kagan en Schlossberg onderscheiden 12 verschillende vormen van weerstand. Tijdens deze interactieve training ga je zelf aan de slag met eigen casuïstiek.

Let’s get visual in de Jeugdhulp

Uithuisplaatsing en dan..?

Vlaggensysteem

Hoogbegaafd

Hoogbegaafdheid

Tijdens deze training krijg je inzicht in de kenmerken van de verschillende soorten hoogbegaafdheid. Daarnaast leer je om op effectieve wijze te communiceren met hoogbegaafde cliënten en hun netwerk.

Basistraining werken met het Vlaggensysteem

Wanneer gaat gezond seksueel experimenteergedrag over in licht of zelfs zwaar grensoverschrijdend gedrag? Hoe reageer je op seksueel gedrag van kinderen en jongeren? En hoe leer je ze wat wel en niet oké seksueel gedrag is? Het Vlaggensysteem is een succesvolle methodiek om seksueel gedrag van kinderen en jongeren te duiden en er adequaat op te reageren. De methodiek is ontwikkeld door het Belgische Sensoa in samenwerking met Movisie. In het Vlaggensysteem wordt seksueel gedrag van kinderen en jongeren gekoppeld aan zes criteria (wederzijdse toestemming, vrijwilligheid, gelijkwaardigheid, ontwikkeling, context en zelfrespect) en vier gekleurde vlaggen (van groen, gezond gedrag, tot zwart, zwaar grensoverschrijdend gedrag). Tijdens de training wordt kennis over de seksuele ontwikkeling gedeeld en besteden we aandacht aan waarden en normen rond het thema seksualiteit. We gaan aan de hand van casuïstiek oefenen om de criteria uit het Vlaggensysteem toe te passen, zodat je na de training de methodiek kan gebruiken in je eigen werk of opvoeding.
Complexe scheidingen

Complexe scheidingen – werken met ouders

Deze training richt zich op de omgang met ouders in complexe scheidingen. Hoe kan je omgaan met coping en weerstanden? Welke technieken, instrumenten en methodieken zijn inzetbaar in de begeleiding van ouders?
Driehoekskunde

Driehoekskunde

Deze training richt zich op de basis van Driehoekskunde. Om het kind zo goed mogelijk te ondersteunen, moet je als hulpverlener namelijk steeds een evenwicht bewaren in de relatie tot ouders en kinderen. Hoe kan je Driehoekskunde in de praktijk brengen?
zelfzorgprofessional

De zelfzorgprofessional

Deze training richt zich op het verhogen van werkplezier, impact en veerkracht en op het voorkomen van overbelasting. Wat is zelfzorg en hoe kan je meer invulling geven aan jouw behoeftes om er te blijven zijn voor jouw cliënten?
Complexe scheidingen

Complexe scheidingen

Deze training richt zich op de omgang met ouders en kinderen in complexe scheidingen. Wat zijn de gevolgen voor het kind bij een (conflict)scheiding en hoe kan je uit het conflict blijven?
Ons team Jeugdprofessionals Nederland

Ons team

Trainingen van Jeugdprofessionals Nederland

Over ons

Handboek Jeugdhulp en Handboek WMO

Handboeken

Klantverhaal: “Samenwerken voor nog betere hulpverlening voor onze toekomstige generaties.”

Het Jeugddomein is volop in beweging. Van de organisaties en hulpverleners vraagt dit veel; nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis. De vraag naar innovatie binnen de branche is groter dan ooit tevoren.