12 vormen van weerstand

Op aanvraag
 574,75

Ouders kunnen zich heel onthand voelen als het niet goed gaat met hun kind, waardoor zij tot uitdrukking kunnen komen in diverse vormen van weerstand. Het is niet gemakkelijk om daar met een buitenstaander over in gesprek te gaan en als het een professional in de jeugdzorg betreft, kan het niet alleen ongemakkelijk aanvoelen, maar zelfs onveilig. Angst voor de jeugdzorg heeft verschillende aspecten en vragen ieder om een andere benadering.

  • De eerste angst is verbonden met de grootste wens van ouders: het moet goed gaan met hun kind. Sommige ouders zijn bang dat er geen meer hulp mogelijk is en dat het misschien nooit goed zal komen met hun kind.
  • Ten tweede is er angst dat ouders niet goed zullen worden geholpen. Tijdens verjaardagen en feestjes hoor je niet vaak verhalen over die fijne hulpverlener die zijn of haar werk zo goed doet.
  • Ten derde zijn ouders – als ze eenmaal hulp hebben – bang om aan te geven dat ze niet tevreden zijn. Bang dat de jeugd- en gezinsprofessional, als je kritisch bent, jou of je kind niet meer willen helpen of erger (zie angst nummer 4). Ouders vinden het daarom belangrijk om de mogelijkheid te hebben om een situatie van onbevredigende hulpverlening aan te kaarten zonder de angst om als lastige ouder te worden gezien of hun kind kwijt te raken.
  • De vierde angst heeft te maken met de gevolgen van het inschakelen van hulp. Je zoekt vrijwillig hulp, maar als het niet lekker loopt met die hulp, zit je voor je het weet in het verplichte kader met een gezinsvoogd en de dreiging dat je kind uit huis wordt geplaatst.
  • Tenslotte is er angst dat de begeleiding zich, eenmaal binnen, met steeds meer gaat bemoeien. Ouders zoeken hulp voor één van de kinderen, maar hoe gaat de begeleiding dan om met de andere kinderen in het gezin?

Deze angsten komen tot uitdrukking in diverse weerstandsvormen in het gezinssysteem, die in twee typen kunnen worden ingedeeld: afstand nemen door vluchten of vechten en juist nabijheid zoeken door de hulpverlener in te zuigen in de bestaande gezinspatronen (inductie). Kagan en Schlossberg onderscheiden 12 verschillende vormen van weerstand.

Tijdens de training werken we met casuïstiek uit de praktijk. Je gaat zelf actief aan de slag met het herkennen van weerstand en je gaat met andere jeugd- en gezinsprofessionals in gesprek over de onderliggende angst en functie van het gedrag van cliënten. Er wordt zowel plenair als in subgroepen geoefend met het toepassen van strategieën.

Deze training is bedoeld voor professionals die met kinderen en jongeren werken. Deze training wordt gegeven op hbo-niveau.

Incompany
Wil je deze training met meerdere collega’s volgen? Dat kan! Neem contact met ons op voor meer informatie via [email protected] of bel naar 085-4018365.

Kennispakket
Heb je naast deze training ook interesse in het bijwonen van een Bijscholingsdag of deelname aan een intervisie en/of supervisietraject? Kies dan voor een van onze kennispakketten, hiermee krijg je korting op de totaalprijs. Klik hier voor meer informatie over de kennispakketten, of neem contact met ons op.

Het lesprogramma bestaat uit de volgende onderwerpen:

  • Theoretisch kader van stress
  • Kennisoverdracht over de 12 vormen van weerstand
  • Casuïstiekbespreking over weerstand in de praktijk
  • Stappenplan herkennen van weerstand en bepalen van eigen strategie
  • Oefenen in subgroepen toepassen van strategie op weerstand

Tijdens deze training worden de volgende leervormen toegepast:

  • Klassikale kennisoverdracht
  • Casuïstiekbespreking
  • Zowel plenair als in subgroepen oefenen met het toepassen van strategieën.

Erna Poolman (1983) is pedagoog, coach en trainer. Na de geboorte van haar eerste kind in 2010 ontdekte ze dat haar kritische zelfbeeld en gerichtheid op het pleasen van anderen te veel energie vroeg. Ze liet zich begeleiden en bijscholen tot Zelfzorgprofessional en ontwikkelde haar eigen geaccrediteerde trainingen. Sinds 2017 coacht en traint zij met succes professionals naar gezonde gedachten, een sterke mindset en persoonlijk leiderschap. Haar kalmte, begrip, scherpte en nuance nodigt uit tot reflectie en duurzame gezondheid. Ze is gecertificeerd mindfulness trainer.

Leerdoelen:

  • Je herkent de 12 vormen van weerstand;
  • Je kent de onderliggende angst en de functie van weerstand;
  • Je hebt inzicht in je eigen gedrag en neigingen.
  • Je weet welke strategie je toe kunt passen op de verschillende vormen van weerstand.

 

De studiebelasting voor deze training is een lesdag en in totaal 6 uren. De lesdag start om 9.00 uur en eindigt om 16.00 uur.

  • Je investering voor deze training bedraagt € 574,75
  • Koffie en thee zijn bij de prijs inbegrepen
  • De studiematerialen zijn bij de prijs inbegrepen
  • Na afronding van de training ontvang je een bewijs van deelname
  • Deze training is geaccrediteerd door het SKJ met 6.00 punten in de categorie formeel leren

 

 574,75