Driehoekskunde

Landelijk | 1 Lesdag | € 450,00 excl. BTW

Verwaarlozing, huiselijk geweld, mishandeling, misbruik. Zomaar een aantal oorzaken waarom onze jongeren zich moeilijk hechten, moeilijk gedrag vertonen, slechte keuzes maken en in een cirkel van hulpverlening terechtkomen. En wees eens eerlijk, wat vind je van deze ouders? Vind je dat zij mee kunnen praten over hun kind, meebeslissen wellicht? Vind je dat zij recht van spreken hebben of hebben ze dat recht verspeeld toen zij hun kind beschadigden?

Doordat ouders van jeugdigen in de hulpverlening weinig in beeld zijn, niet beschikbaar en soms onwelwillend, nemen jeugdhulpverleners de rol van opvoeders over. Opvoeder zijn in die hoedanigheid is echter iets anders dan ouder zijn. Ouders spelen een enorme rol in het leven van kinderen en hoe zij zich ook gedragen en wat we er ook van vinden, ouders blijven het belangrijkst. Juist omdat zij tekortschieten, niet beschikbaar zijn of zelfs schadelijk. Elk kind wil de goedkeuring, liefde en genegenheid en dat zullen wij hulpverleners nooit kunnen bieden.

De training Driehoekskunde gaat over het evenwicht wat je steeds moet bewaren als hulpverlener in relatie tot ouders en kind, om het kind zo goed mogelijk te ondersteunen. Dat betekent dat wij deze ouders zonder vooroordelen zoveel mogelijk dienen te betrekken bij de opvoeding van hun kinderen. Zelfs als zij uit de ouderlijke macht gezet zijn, zijn zij nog steeds het belangrijkst. Wanneer hulpverleners en ouders in een vorm van samenwerking hun kind kunnen ondersteunen, dan zal een kind daar van groeien en ontwikkelen. Dit vraagt echter iets van iedereen in de Driehoek, vandaar dat iedereen in zijn hoek dient te blijven. Hoe meer je ouders ouders kan laten zijn en jijzelf hulpverlener, hoe steviger en duidelijker de basis voor het kind is. Je krijgt geen conflicten met ouders en zij niet met jou, omdat het helder is wat ieders rol dient te zijn.

Wanneer je in een driehoek als deze moet werken (kind-ouder-hulpverlener) is het vaak ingewikkeld om geen kant te kiezen, je niet te laten beïnvloeden door je eigen normen en waarden. Meervoudige partijdigheid is een vaardigheid waar je je steeds bewust van moet zijn, waar je op moet reflecteren en welke oprecht moet zijn. In deze training leer je de basis van Driehoekskunde, welke rol je als hulpverlener dient te hebben, het belang van meervoudige partijdigheid en hoe je dit kunt ontwikkelen.

Informatie of advies nodig over een opleiding?

085 – 401 83 65

Schrijf je vandaag nog in!

Jeugd- en gezinsprofessionals die in hun werk te maken krijgen met verwaarlozing, huiselijk geweld, mishandeling of misbruik.

Instapvoorwaarden
Aangezien deze training op hbo-niveau wordt gegeven, vragen wij een vooropleiding en/of werkniveau op hbo-niveau.

Incompany
Wilt u deze opleiding volgen met meerdere collega’s? Incompany is ook mogelijk. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Kennispakket
Heb je naast deze training ook interesse in het bijwonen van een Nationale Bijscholingsdag of deelname aan een intervisie en/of supervisietraject? In dat geval bieden onze kennispakketten een financieel voordeel. Klik hier voor meer informatie over de kennispakketten, of neem contact met ons op.

  • Welkom en interactieve kennismaking
  • Inleiding Driehoekskunde, ontstaan, basisprincipes en motto’s
  • Interactieve benadering van het evenwicht in de Driehoek (eventueel in kleinere groepen)
  • Inbreng casuïstiek en gezamenlijke reflectie vanuit Driehoekskunde
  • Praktische handvaten voor in de praktijk
  • Afronding van de training door middel van een gezamenlijke samenvatting te maken en het formuleren van leerdoelen.

Tijdens de training worden de volgende leervormen gebruikt:

  • Kennisoverdracht door middel van beeld en praktijkvoorbeelden
  • Interactieve oefeningen
  • Bespreking casuïstiek
  • Reflectie en formuleren van leerdoelen

Nicole Evers is teamcoach, training en (jeugd)zorgprofessional. Ze is ervaring in het werken met jongeren en jong volwassenen, zowel met als zonder beperking. Ze kent het vak en de dynamiek van begeleiding en behandelen als geen ander. Door deze ervaring en opgedane kennis in het veld kan zij anderen op interactieve wijze trainen, waarbij jij als professional centraal staat.

Leerdoelen:

  • Kennismaken met de theorie en visie Driehoekskunde
  • Erkennen van de unieke driehoek en dynamiek tussen kinderen, ouders en
    hulpverleners
  • Houding en rol van de hulpverlener in deze driehoek

Na het volgen van deze training:

  • Ken je de theorie en visie van Driehoekskunde;
  • Kan je de unieke driehoek en dynamiek tussen kinderen, ouders en hulpverleners erkennen;
  • Kan je de houding en rol van de hulpverlener in deze samenwerking erkennen;
  • Kan je de theorie van Driehoekskunde in de praktijk toepassen en hierop reflecteren;
  • Kan je reflecteren op je houding en rol als hulpverlener in de driehoek (kind-ouder-hulpverlener).

De studiebelasting voor deze training is een lesdag. De lesdag start om 9.00 uur en eindigt om 16.00 uur. De totale studiebelasting bedraagt daarmee 6 uren.

  • Kosten: € 450,- excl. BTW
  • Koffie/thee, lunch en studiematerialen zijn bij de prijs inbegrepen
  • Deelnemers ontvangen na het volgen van de training een bewijs van deelname
  • Deze training is geaccrediteerd door het SKJ met 6.00 punten in de categorie formeel leren

Scholingskosten voor een (toekomstig) beroep zijn alleen dit jaar nog fiscaal aftrekbaar. Vanaf 1 januari 2022 komt de subsidieregeling STAP-budget voor werkenden en werkzoekenden beschikbaar. Bent u werkzaam bij een gemeente en financiert uw werkgever uw opleiding? De gemeente kan de btw verrekenen met haar btw-compensatiefonds.