Het vak van gedragswetenschaper is verantwoordelijk en uitdagend werk. Je werkt veelal samen met een divers team van jeugdzorgprofessionals, ouders met hun kinderen en jongeren én organisaties om de juiste zorg effectief te leveren. Jouw theoretische achtergrond is uitgebreid, toch is de dagelijkse praktijk weerbarstig. Je merkt dat jouw positie binnen je team, de organisatie en de zorg voor je cliënten complexe vragen kunnen oproepen. Methodische kennis en extra ervaring kunnen je helpen om de juiste beslissingen te nemen.
Het verdiepingsprogramma voor gedragswetenschappers is speciaal opgezet om je diverse methoden en theorieën eigen te maken. Je leert van zeer ervaren gedragswetenschappers en psychotherapeuten uit het werkveld, elk met hun eigen specialisme, waarbij je handvatten krijgt die je direct in jouw dagelijkse praktijk kunt toepassen. In korte tijd doe je waardevolle kennis en vaardigheden op die je helpen om in je werk de juiste beslissingen te nemen. Het verdiepingsprogramma biedt de ruimte om vragen uit je werkveld te bespreken met de docenten en medecursisten waardoor je, naast eigen collega’s, ruggenspraak met diverse professionals hebt. Kortom; het verdiepingstraining vergroot je kennis en vaardigheden, waardoor je met meer zelfvertrouwen je positie inneemt en je werkplezier vergroot!
Dit programma is bedoeld voor (startende) WO opgeleide gedragswetenschappers. Ook voor Post-master gedragswetenschappers is het programma geschikt. De trainers voor het programma zijn allemaal ervaren post-master opgeleide professionals en de accreditaties van de trainingen zijn aangevraagd bij het Accreditatiebureau NIP Kinder- en Jeugdpsycholoog (K&J) / NVO Orthopedagoog-Generalist (OG). Naar verwachting zal het totale programma 72 accreditatiepunten opleveren.
Instapvoorwaarden
Aangezien deze training op (post) WO-niveau wordt gegeven, is een WO-opleiding binnen de sociale wetenschappen vereist.
Incompany
Wilt u deze opleiding volgen met meerdere collega’s? Incompany is ook mogelijk. Neem contact met ons op voor meer informatie.
De opleiding bestaat uit 12 dag trainingen verspreid over twee jaar. In elke bijeenkomst staat één thema centraal. Naast een kort theoretisch kader wordt er gewerkt met casuïstiek, actieve werkvormen en er is veel ruimte voor interactie tussen de trainer en deelnemers.
Het programma
Lesdag 1: Intervisie
Lesdag 2: Dialoogmodel
Lesdag 3: Oplossingsgerichte gespreksvoering
Lesdag 4: Persoonlijke Professionele ontwikkeling 1
Lesdag 5: Persoonlijke Professionele ontwikkeling 2
Lesdag 6: Focus op veiligheid 1
Lesdag 7: Therapeutische relaties
Lesdag 8: Focus op veiligheid 2
Lesdag 9: Traumasensitief werken 1
Lesdag 10: Traumasensitief werken 2
Lesdag 11: Genogram & systemisch werken
Lesdag 12: Hechtingsproblematiek
Planning 2023 & 2024
JAAR 1 2023 | Training | Datum | ||
Training dag 1 | Intervisietraining | 14 april 2023 | ||
Training dag 2 | Dialoogmodel | 24 mrt 2023 | ||
Training dag 3 | Oplossingsgerichte gespreksvoering | 26 apr. 2023 | ||
Training dag 4 | Persoonlijke professionele ontwikkeling 1 | 16 juni 2023 | ||
Training dag 5 | Persoonlijke professionele ontwikkeling 2 | 7 juli 2023 | ||
Training dag 6 | Focus op veiligheid | 22 sep. 2023 | ||
Training dag 7 | Therapeutische Relaties | 10 nov. 2023 | ||
JAAR 2 2024 | Training | Datum | ||
Training dag 8 | Focus op Veiligheid 2 | 19 jan. 2024 | ||
Training dag 9 | Traumasensitief werken 1 | 22 mrt. 2024 | ||
Training dag 10 | Traumasensitief werken 2 | 19 apr. 2024 | ||
Training dag 11 | Genogram & Systemisch | 21 jun. 2024 | ||
Training dag 12 | Hechtingsproblematiek | 8 nov. 2024 |
Tijdens deze interactieve opleiding worden de volgende leervormen gebruikt:
• Kennisoverdracht tijdens klassikale lessen
• Opdrachten
• Casuïstiek
• Oefeningen
• Reflectie
De opleiding wordt gegeven door Erik Rijshouwer, Sjoerd te Dorsthorst, Maud Straathof, Tessa Reedijk en Pieter Hoolsema.
Erik Rijshouwer
Erik is als regiebehandelaar, GZ-psycholoog, schematherapeut en supervisor verbonden aan een grote zorginstelling. Hij heeft ervaring in de residentiële en ambulante hulpverlening, in de jeugdzorg, jeugdzorg plus, GGZ en LVB zorg. Erik haal ernergie uit het geven van scholing, training en coaching van zorgprofessionals. Daarnaast geeft hij supervisie voor de opleiding tot GZ-psycholoog en in het kader van de SKJ-registratie en biedt hij coaching-trajecten voor zorgprofessionals die een groei in hun professie willen maken.
Sjoerd te Dorsthorst
Sjoerd is BIG geregistreerd psychotherapeut. Momenteel werkt hij bij Centrum voor Deeltijdbehandeling als regiebehandelaar voor adolescenten en volwassenen met persoonlijkheidsproblematiek. Specialisaties; professionaliteit, oplossingsgerichte (gedrags)therapie, feedback en de therapeutische alliantie, persoonlijkheidsproblematiek (in ontwikkeling). Sjoerd werkt daarnaast als trainer, docent en supervisor. Hij is hoofddocent bij o.a. Oplossingsgericht Werken en Professionaliteit in de GZ-, & OG-opleiding en docent voor psychotherapeuten en KP in opleiding van PPO.
Maud Straathof
Maud is orthopedagoog-generalist en trainer, onderzoeker en coach binnen de expertisedienst van een stichting voor speciaal onderwijs in Tilburg. In het begin van haar carrière zag ze als leerkracht kinderen in de klas die extra hulp nodig hadden en dit gaf haar de motivatie om door te studeren tot orthopedagoog generalist. “Door de duurzaamheid van de professional te vergroten, help ik alle kinderen die met deze professional te maken hebben“. Mensen iets leren waardoor zij zichzelf kunnen helpen is hierin voor haar belangrijk, waarbij oprechtheid en verbinding centraal staan. In de aanpak vind zij het belangrijk dat dit vanuit een systemische blik wordt gedaan.
Tessa Reedijk
Tessa, nu GZ-psycholoog, is haar loopbaan begonnen met behandeling en diagnostiek voor een Kinder- en Jeugdtraumacentrum, bij gezinnen met traumatische ervaringen. Daarna heeft zij haar kennis en ervaring uitgebreid op traumagebied en na diverse werkplekken waar zij als docent voor de Erasmus Universiteit en als behandel-coördinator heeft gewerkt, werkt zij nu als GZ-psycholoog binnen een FACT team. De afgelopen jaren is zij hierbij ook werkzaam als trainingsacteur in verschillende trainingen. Zij houdt enorm van interactieve trainingen, “soms met een wat intervisie achtige sfeer, waarbij we samen kunnen puzzelen over hoe we de theorie met de dagelijkse praktijk kunnen combineren”. Ook houd zij van ervarend leren, dingen meemaken, delen en uitproberen.
Pieter Hoolsema
Inmiddels werkt Pieter ruim 30 jaar in de jeugdhulpverlening als orthopedagoog/gz-psycholoog. Zijn werkterreinen zijn de kinderpsychiatrie, gezinsbehandeling , justitiële hulpverlening bij LVB, gespecialiseerde Jeugdhulpverlening geweest. Nu werkt hij bij Veilig Thuis Drenthe. In zijn werkwijze en aanpak staat bij Pieter altijd het gezin en hun manier van doen centraal. Het oplossingsgericht werken (inmiddels progressie gericht genaamd) is hierbij een belangrijke onderlegger.
Leerdoelen:
De deelnemer beschikt na afloop van het verdiepingsprogramma voor gedragswetenschappers over praktische generalistische
kennis en kan die kennis toepassen in de praktijk.
De deelnemer heeft gedurende de opleiding methodisch gereflecteerd op zijn/haar eigen handelen, waardoor een duurzame reflectieve houding is ontstaan die dagelijks wordt gebruikt in het handelen als gedragswetenschapper.
De opleiding bestaat uit 12 bijeenkomsten. Voor de bijeenkomsten wordt afhankelijk van de trainer en het onderwerp enige voorbereiding gevraagd. De lestijden zijn van 09:30 tot 16.30 uur. De studiebelasting voor deze opleiding is in totaal 72 uur (exclusief voorbereidingstijd).
Ben je werkzaam bij een gemeente en financiert uw werkgever uw opleiding? De gemeente kan de btw verrekenen met haar btw-compensatiefonds.