Traumasensitief werken

Veel professionals binnen de jeugdzorg en jeugd GGZ krijgen te maken met kinderen, jongeren en ouders die traumatische gebeurtenissen hebben meegemaakt of zijn belast door een periode van chronische stress. Deze kinderen, jongeren en/of volwassenen laten soms gedrag zien dat zorgt voor handelingsverlegenheid bij professionals. Want hoe ga je om met (schijnbaar) plotseling opkomende woede, of angst. Hoe kun je herkennen waar dit gedrag vandaan komt en hoe kun je het beste reageren en veiligheid bieden? Hoe praat je met kinderen over ingrijpende gebeurtenissen en welke technieken kun je hierbij inzetten. Wat breng je wel en niet zelf ter sprake en wanneer verwijs je door? Allemaal onderwerpen die in deze training aan bod komen. In deze training wordt vaak over gedrag gesproken als het topje van de ijsberg. In de training leer je wat zich allemaal kan afspelen onder water en hoe je dit kunt begrijpen en herkennen.

Deze training is gemaakt om jou bewust te maken van de aanwezigheid van trauma en toxische stress binnen de doelgroep waar jij mee werkt, jouw kennis te vergroten op dit gebied en hierdoor jouw handelingsverlegenheid te verkleinen. Hiermee hopen we zoveel mogelijk kinderen een veilige, stabiele omgeving te kunnen bieden, met mensen om zich heen die hen begrijpen en erkennen wat zij hebben meegemaakt, zodat ze de rust en ruimte voelen om zich verder te kunnen ontwikkelen. Ook hopen we dat jij je bewust wordt van jouw eigen normen en waarden die jij meeneemt in jouw werk.

Na het volgen van deze training:

  • Beschik jij over voldoende achtergrondinformatie en kennis van trauma en de gevolgen daarvan op de ontwikkeling en het gedrag van kinderen;
  • Is jouw kennis van de processen die bij het kind spelen in situaties van onveiligheid en toxische stress vergroot;
  • Heb jij een attitude verwerft waarmee jij kinderen beschouwt als volwaardige gesprekspartner, de grenzen van kinderen aanvoelt en respecteert, kan inspelen op de belevingswereld van het kind, en rekening houdt met de onderliggende  (traumagerelateerde) factoren die van invloed zijn op het gedrag dat zij laten zien;
  • Ben jij je bewust geworden van hun eigen normen en waarden op het gebied van veiligheid, kindermishandeling en seksualiteit en de invloed daarvan op de gespreksvoering met kinderen en ouders;
  • Heb jij je gespreksvaardigheden met kinderen vergroot en heb je weet van en ervaring met diverse technieken die je daarbij kunt inzetten.

Trainer: Tessa Reedijk

Tessa is haar loopbaan begonnen bij een Kinder-en Jeugdtraumacentrum, waar zij groeps- en individuele behandelingen gaf aan en diagnostiek deed bij gezinnen met traumatische ervaringen. Van daaruit heeft zij haar kennis en ervaring opgedaan op traumagebied en is zij begonnen met onderwijs geven met betrekking tot dit onderwerp. Na 11 jaar heeft zij de overstap gemaakt naar het onderwijs en is zij docent geworden bij de Erasmus Universiteit. Na enige tijd begon toch de praktijk weer te trekken en heeft zij als behandel coördinator gewerkt bij een kinderdagkliniek. Op dit moment is zij werkzaam als GZ psycholoog binnen een FACT team, waar ze outreachend werken met jongeren en jongvolwassenen, die zijn vastgelopen op meerdere gebieden. Onderwijs geven is zij er altijd naast blijven doen en vind zij een hele fijne afwisseling, op dit werk. Zij merkt ook dat zij van de trainingen die zij geeft ook altijd zelf weer met wat meer afstand kijk naar haar werk, er weer enthousiast van wordt en ook steeds weer nieuwe inzichten op doet. De afgelopen jaren is zij hierbij ook werkzaam als trainingsacteur in verschillende trainingen. Zij houdt enorm van interactieve trainingen, soms met een wat intervisie achtige sfeer, waarbij we samen kunnen puzzelen over hoe we de theorie met de dagelijkse praktijk kunnen combineren. Ook houd zij van ervarend leren, dingen meemaken, delen en uitproberen.

Programma

Tijdens deze training komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Wat is trauma en welke verschillende soorten trauma zijn er? 
  • De effecten van trauma begrijpen 
  • Trauma en het brein 
  • Invloed hechting 
  • De onzichtbare koffer 
  • De basis van traumasensitief gesprekken voeren 
  • Vergroten van veerkracht – Bieden van steun en veiligheid 
  • Secundaire traumatisering: Hoe herken je het, hoe voorkom je het

Meld je nu aan voor de Bijscholingsdag

Wil jij deze training volgen? Meld je dan nu aan voor de Bijscholingsdag! Aanmelden doe je via de button hieronder.