Hoogsensitiviteit in de jeugdzorg

Meppel
20 november 2025
 772,20
SKJ

Hoogsensitiviteit komt voor bij ongeveer 15-20% van de mensen, maar wordt in de jeugdhulpverlening nog vaak over het hoofd gezien of verward met andere diagnoses zoals AD(H)D of ASS. Kinderen en jongeren die hoogsensitief zijn, reageren sterker op prikkels en verwerken ervaringen diepgaander. Dit kan voordelen bieden, maar ook leiden tot uitdagingen, sociale, emotionele of gedragsproblemen. 

Tijdens deze fysieke training leer je als jeugd- en gezinsprofessional hoe je hoogsensitiviteit herkent, begrijpt en praktisch benadert. Door interactieve oefeningen, casuïstiek en uitwisseling met collega’s krijg je inzicht in hoe je effectief kunt aansluiten bij hoogsensitieve cliënten en hen kunt ondersteunen binnen hun gezin en de context van hulpverlening. 

Deze training is door het SKJ geaccrediteerd met 9.00 herregistratiepunten in de categorie formeel leren. 

In deze training verdiep je je in de kenmerken en impact van hoogsensitiviteit bij kinderen en jongeren. Je leert hoe signalen van hoogsensitiviteit zich uiten in gedrag en communicatie en krijgt inzicht in het onderscheid met andere diagnoses zoals AD(H)D en ASS. Je ontwikkelt een afgestemde basishouding die helpend is in het contact met hoogsensitieve cliënten en oefent met praktische gespreksvaardigheden die je direct kunt toepassen in de begeleiding en in de samenwerking met ouders. Ook is er ruimte voor reflectie op je eigen casuïstiek en het uitwisselen van ervaringen met collega’s. 

Na afloop kijk je met een vernieuwde blik naar gedrag en gevoeligheid bij kinderen en jongeren. Je herkent signalen eerder, weet hoe je er zorgvuldig en effectief op reageert en kunt bijdragen aan een veilige, ondersteunende en veerkrachtige omgeving voor zowel cliënten als hun omgeving. 

Lesprogramma 

Deze training is twee dagdelen. Het lesprogramma bestaat uit de volgende onderwerpen: 

  • Theoretisch kader hooggevoeligheid;
  • Herkennen van signalen;
  • Uitdagingen en valkuilen;
  • Hooggevoeligheid en comorbiditeit;
  • Basishouding als professional;
  • Tips en verwijzingen.

Na deze training:

Na afloop van de training heb je als professional een nieuwe en aanvullende kijk op wat je tegenkomt in de jeugdhulpverlening;

  • je begrijpt wat hoogsensitiviteit is en wat er gebeurt bij iemand die hoogsensitief is;
  • je herkent (signalen van) hoogsensitiviteit in het verhaal van je cliënt;
  • je weet ook hoe je deze eigenschap ter sprake kunt brengen en welke woorden dan bij je passen;
  • je weet de overeenkomsten en verschillen tussen hoogsensitiviteit, AD(H)D en een autisme spectrum stoornis (ASS);
  • je weet hoe hoogsensitiviteit kan leiden tot klachten en problemen;
  • je kunt als professional een basishouding aannemen die helpend is in het contact met hoogsensitieve cliënten;
  • je weet tips te geven aan cliënten die hoogsensitief zijn en hier ‘last’ van hebben of je kunt ze doorverwijzen.

Doelgroep

Deze training is bedoeld voor professionals die met kinderen en jongeren werken. Deze training wordt gegeven op hbo-niveau.

Incompany

Wil je deze training met meerdere collega’s volgen? Dat kan! Neem contact met ons op voor meer informatie via scholing@jeugdprofessionalsnederland of bel naar 085-4018365.

Kennispakket

Heb je naast deze training ook interesse in het bijwonen van een Bijscholingsdag of deelname aan een intervisie en/of supervisietraject? Kies dan voor een van onze kennispakketten, hiermee krijg je korting op de totaal prijs. Klik hier voor meer informatie over de kennispakketten, of neem contact met ons op.

Docent: Lea Hendriks

Sinds Lea in 1992 haar opleiding aan de PABO heeft afgerond, werkte ze met hart en ziel in het onderwijs. Ze startte als jonge leerkracht, is daarna uitgegroeid naar Intern Begeleider en nu is ze als Ambulant Begeleider nog steeds beschikbaar voor het onderwijs. Lea heeft ruime ervaring in het werken met kinderen en het begeleiden van leerkrachten, ouders en externe instanties.
Als onafhankelijk als ZZP’er kan ze optimaal tegemoet komen aan haar wens om anderen te helpen de kracht van hun hooggevoelig zijn te ontdekken. Net zoals ze dat bij zichzelf heeft kunnen doen.

Lea vindt het belangrijk om samen te kijken naar wat het hooggevoelig zijn met je doet en hoe je beter in je kracht kunt komen te staan. Hiervoor gebruikt ze beweegoefeningen en methodieken die hun waarde al bewezen hebben in de praktijk.

De studiebelasting voor deze training is twee dagdelen van in totaal 8 uur. De lesdag start om 12.30 uur en eindigt om 16.30 uur. Tussen beide lesdagen wordt een tussentijdse opdracht meegegeven. De training bestaat uit twee dagen: de eerste dag is op 20 november 2025 en de tweede vervolgdag op 4 december 2025.

  • Je investering voor deze training bedraagt €772,20
  • De studiematerialen zijn bij de prijs inbegrepen
  • Koffie en thee zijn bij de prijs inbegrepen
  • Na afronding van de training ontvang je een bewijs van deelname
  • Voor deze training is geaccrediteerd bij het SKJ voor 9.00 herregistratiepunten in de categorie formeel leren

 

 772,20

Hulp of advies nodig?

Heb je vragen over deze training? Onze mensen helpen je graag verder. Neem contact op via
Detachering voor werkgevers

Incompany

Deze training incompany volgen? Neem contact met ons op of lees hier meer over de mogelijkheden.

Wellicht vind je dit ook interessant

Webinar Autisme bij meisjes

Autisme bij meisjes wordt vaak nog steeds niet goed herkend. Het ziet er anders uit dan autisme bij jongens en de aandachtspunten voor begeleiding zijn ook vaak anders. Die verschillen en wat dat inhoudt voor de begeleiding zullen tijdens deze webinar worden besproken. Al met al brengt deze webinar jou de benodigde basiskennis over autisme bij meisjes.

Trauma bij kinderen: samen herstellen na geweld – Online

De training ‘Veerkracht bij kinderen: samen herstellen na geweld’ geeft uitleg over de methodiek ‘Veerkracht’ die wordt gebruikt binnen de vrouwenopvangcentra, om kinderen te begeleiden in het navigeren van onveilige situaties die zij hebben meegemaakt, of zelfs nog steeds meemaken. Er zijn veel discussies over de juiste aanpak van trauma: vooral wanneer therapie/coaching moet worden ingezet en hoe belastend of helpend dat mogelijk zou zijn. De visie vanuit Veerkracht stelt stevig: kinderen zijn dusdanig veerkrachtig dat zij in staat zijn om te herstellen van trauma(tische gebeurtenissen), ook als er veel is gebeurd.

Depressie & Suïcidaliteit bij jongeren

Kennis en ervaring op het gebied van depressiviteit en suïcidaliteit. Met name dit laatste onderwerp is nog altijd beladen en wordt zeer wisselend belicht binnen de jeugdhulpverlening. Iedereen die hier aandacht aan schenkt, voelt zich vervolgens meer bekwaam om hier in de praktijk mee te kunnen werken.