E-learning Systeemtheorie

Online
 69,00
2 uur
Divers
Divers

Systeemtheorie benadrukt het belang van het begrijpen van de onderlinge afhankelijkheden en interacties binnen en tussen systemen. Het stelt dat veranderingen in één deel van het systeem gevolgen kunnen hebben voor andere delen en uiteindelijk het functioneren en de prestaties van het gehele systeem kunnen beïnvloeden.

In deze e-learning zal er aandacht zijn voor de systeemtheorie, die als basis onderliggend is aan het systemisch werken in de praktijk. Je krijgt inzicht in de basisbegrippen, zoals: betrekking, posities, regels en grenzen. Je leert hiermee oefenen aan de hand van kijkopdrachten. Tot slot wordt het theoretisch model toegelicht. 

Systeemtheorie gaat er van uit dat de mens pas werkelijk begrepen kan worden in de context van zijn relaties. Ondanks dat we vaak denken dat iemand gewoon is zoals hij is, zien we mensen zich in verschillende contexten steeds anders gedragen. Ze zijn anders op het werk dan thuis, anders bij hun moeder dan bij hun schoonmoeder en ook weer anders bij hun sportclub dan met hun kinderen.

Onderwerpen

Het programma bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Systeemtheorie
  • Betrekkingen
  • Posities, regels, grenzen & rollen

Deze cursus is geschikt voor professionals die in hun werk een systemische benadering willen gebruiken en de onderliggende theorie daarvan willen kennen ter voorbereiding. Deze e-learning biedt waardevolle inzichten en tools die in praktijk toegepast kunnen worden.

Opleidingsniveau

De e-learning is op hbo+-niveau.

In deze e-learning ga je aan de slag met de volgende leerdoelen:

  • Je hebt kennis over de theoretische achtergrond van systemisch werken.
  • Je hebt inzicht in de basisbegrippen met betrekking tot systemisch werken.
  • Je kunt de begrippen herkennen en in de basis toepassen.

De e-learning duurt gemiddeld 2 uur. De kosten voor de e-learning zijn € 69,- (vrijgesteld van btw).

Deze e-learning is onderdeel van de leerlijn ‘systemisch werken’ en is de eerste e-learning van de drie. De tweede e-learning in deze leerlijn is ‘groepsdynamica’ en de derde is ‘communicatietheorie’.

Unieke online leeromgeving

Voor de e-learning ‘Systeemtheorie’ krijg je toegang tot onze online leeromgeving. Je krijgt tot één jaar na het afronden van de e-learning toegang tot de online leeromgeving. Omdat het Sociaal Domein aan verandering onderhevig is, actualiseren wij de lesstof regelmatig. De online leeromgeving is beschikbaar op elke computer, laptop of tablet.

Toetsing en certificering

De e-learning sluit je af met een zelftest. Als je de e-learning volledig hebt doorlopen en de toetsing met succes afrondt, ontvang je een certificaat van Jeugdprofessionals Nederland. Deze kun je bij het SKJ en NVO/NIP indienen voor 2.5 herregistratiepunten in de categorie formeel leren.

 69,00

Wellicht vind je dit ook interessant

Webinar Jeugdwet Actueel: Lunch & Leer – Algemene Voorziening Jeugdwet

De Jeugdwet is een dynamische wet. Nieuwe inzichten, rechterlijke uitspraken of politieke besluitvorming kunnen leiden tot aanpassingen in de Jeugdwet. Het is aan jou de taak om op de hoogte te zijn van de laatste wijzigingen. Deze sessie helpt jou jouw kennis op dit vlak altijd actueel te houden. In de sessie van 3 mei 2024 ging Wim Peters in op een uitspraak over een bezwaar tegen een besluit van de gemeente over het uitvoeren van de jeugdwet via een algemene voorzieining.

Webinar Jeugdwet Actueel: Lunch & Leer – Het begrip ‘ouder’ in de jeugdwet

De Jeugdwet is een dynamische wet. Nieuwe inzichten, rechterlijke uitspraken of politieke besluitvorming kunnen leiden tot aanpassingen in de Jeugdwet. Het is aan jou de taak om op de hoogte te zijn van de laatste wijzigingen. Deze sessie helpt jou jouw kennis op dit vlak altijd actueel te houden. In de sessie van 2 februari 2024 ging Wim Peters in op wanneer iemand volgens de jeugdwet tot ouder gerekend wordt en wat dit betekent.

Hoogsensitiviteit in de jeugdzorg

Hoogsensitiviteit is een eigenschap die bij 1 op de 5 voorkomt, een grote groep mensen dus, en toch is het nog vaak zo onbekend. En onbekend maakt onbemind. Echter, wanneer we de wetenschap als fundament gebruiken en richten op praktische toepasbaarheid van de kennis, maken we het verschil. Ook in jeugdzorg. Tijdens deze training staat het begrijpen, (h)erkennen en praktisch benaderen van hoogsensitiviteit centraal.