Samenwerking gezinshuis en jeugdbescherming

 322,75
3 uur
Divers

Een goede samenwerking en verbinding met de ander is de basis van elk positief afgerond proces van de jeugdige, zonder een goede samenwerking zal een proces nooit het doel halen wat je wenst. We hebben het hier over kinderen, die vaak al heel veel hebben meegemaakt. Zij verdienen het niet om een jeugdbeschermer en/of een gezinshuisouder (GZH-ouders) te hebben die enkel en alleen werken vanuit hun eigen rol en elkaar niet treffen in het groter geheel. Wanneer je als (jeugd)professional niet goed kan samenwerken, dan kan dat vele gevolgen hebben voor zowel jezelf als professional als voor de GZH-ouders en de jeugdige/ouders. Doelen kunnen hierdoor onduidelijk zijn, de werksfeer kan negatief worden, miscommunicatie/onzorgvuldige communicatie waardoor je details mist en uiteindelijk kan dit voor de jeugdige leiden tot onnodig lang in een GZH zitten of er juist uitgezet worden omdat het niet meer passend is.

Na deze training voel je meer verbondenheid met elkaar, kan je meer begrip opbrengen voor elkaars rol (empathisch vermogen), is jouw motivatie en assertiviteit vergroot, waardoor je uiteindelijk beter gaat luisteren naar elkaar.

Deze training is speciaal ontwikkeld voor gezinshuisouders die veel samenwerken met een jeugdbeschermer, maar is ook te volgen door andere jeugd- en gezinsprofessionals. Deze training wordt gegeven op hbo-niveau.

Incompany
Wil je deze training met meerdere collega’s volgen? Dat kan! Neem contact met ons op voor meer informatie via [email protected] of bel naar 085-4018365.

Kennispakket
Heb je naast deze training ook interesse in het bijwonen van een Bijscholingsdag of deelname aan een intervisie en/of supervisietraject? Kies dan voor een van onze kennispakketten, hiermee krijg je korting op de totaalprijs. Klik hier voor meer informatie over de kennispakketten, of neem contact met ons op.

Het lesprogramma bestaat uit de volgende onderwerpen:

  • Samenwerken (wat is dat, hoe doe je dat effectief en hoe bereik je samen het doel)
  • Juridische informatie omtrent OTS/voogdij en uithuisplaatsing.
  • Richtlijnen m.b.t. uithuisplaatsing/ contact ouders
  • Verwachtingen van en naar elkaar in een samenwerking
  • Plan van aanpak + afspraken bespreken

Tijdens deze training worden de volgende leervormen toegepast:

  • Klassikale kennisoverdracht
  • Oefeningen
  • Ervaringsdeskundigheid, dus aan de hand van praktijk voorbeelden een goede kennis overdracht voor en naar elkaar (jeugdbeschermer tegenover gezinshuisouders die allen ervaringen hebben waarvan geleerd kan worden)
  • Duurzaamheid, deze kennis kun je voor altijd meenemen in aankomende samenwerkingen
  • Creativiteit, aan de hand van oefeningen ervaren en leren

Leerdoelen:

Na de training hebben de deelnemers kennis van de juridische kaders en de richtlijnen m.b.t. uithuisplaatsing binnen OTS/Voogdij en hebben zij een beter zicht op de rol van de jeugdbeschermer. Daarnaast hebben zij kennis van een goede manier van samenwerken en wat helpend/ niet helpend is. Na de training weten zij wat zij kunnen verwachten van een jeugdbeschermer en wat niet, daarbij hebben zij beter zicht op wat zij zelf kunnen doen om een goede samenwerking aan te gaan en te onderhouden met jeugdbescherming.

Sandra Slagter – De Bruijn

Sandra Slagter – de Bruijn is moeder van 2 dochters en wonend in de regio Utrecht. Ze studeerde Social Work (MWD) en is 7 jaren werkzaam geweest als jeugdbeschermer bij SAVE. Een jaar geleden is ze als zelfstandige verder gegaan waarbij ze opdrachten heeft gehad bij de DJGB en momenteel bij de WSG (doelgroep LVB). Als jeugdbeschermer heb je veel kennis van allerlei soorten problematiek, waarbij (intergenerationele) trauma en hechting vaak de basis is van die problematiek. Hier heeft ze zich op gespecialiseerd, waardoor ze al snel tot de kern van de problematiek binnen gezinnen kan komen. Om tot die basis te komen heb je verbinding en een goede samenwerking met ouders en betrokkenen nodig, alleen op die manier kan je met elkaar en voor het kind/de kinderen tot goede resultaten komen. De kinderen zijn onze toekomst, vandaar dat Sandra dit werk na al die jaren, ondanks de zwaarte van het vak, nog met veel passie uitvoert.

Bovendien draagt Sandra graag kennis over, dit doe ze onder andere als gastdocent op de Hogeschool Utrecht. Hier geef ze les over de jeugdzorg, binnen de minor ‘werken in gedwongen kader’, daarnaast heeft ze training gegeven over Voogdij en zal ze zich nu richten op het geven van trainingen omtrent een goede samenwerking. Want ook een goede samenwerking is de basis van een positief resultaat.

De studiebelasting voor deze training is een halve lesdag en in totaal 3 uren. De lesdag start om 10.00 uur en eindigt om 13.00 uur.

  • Je investering voor deze training bedraagt € 322,75
  • Koffie en thee zijn bij de prijs inbegrepen
  • De studiematerialen zijn bij de prijs inbegrepen
  • Na afronding van de training ontvang je een bewijs van deelname
  • Voor deze training is bij het SKJ accreditatie aangevraagd voor 3.00 punten in de categorie formeel leren

 

Hulp of advies nodig?

Heb je vragen over deze training? Onze mensen helpen je graag verder. Neem contact op via
Detachering voor werkgevers

Incompany

Deze training incompany volgen? Neem contact met ons op of lees hier meer over de mogelijkheden.

Wellicht vind je dit ook interessant

E-learning Autisme bij meisjes

Autisme bij meisjes wordt vaak nog steeds niet goed herkend. Het ziet er anders uit dan autisme bij jongens en de aandachtspunten voor begeleiding zijn ook vaak anders. Die verschillen en wat dat inhoudt voor de begeleiding zullen wij tijdens deze training behandelen. Een training vol theorie, praktijkvoorbeelden en oefeningen.

Webinar Autisme en gender

In de hulpverlening aan kinderen en jongeren met autisme zien we steeds vaker cliënten met gendervraagstukken. Als je merkt dat die vraagstukken spelen, is het goed om er op in te gaan. Veel hulpverleners zijn handelingsverlegen op dat gebied. Vaak is dit omdat zij niet veel afweten van gender, daarom gaan we eerst kijken naar wat dit nu precies is en welke termen er zijn.

Webinar Jeugdwet Actueel: Lunch & Leer – Het begrip ‘ouder’ in de jeugdwet

De Jeugdwet is een dynamische wet. Nieuwe inzichten, rechterlijke uitspraken of politieke besluitvorming kunnen leiden tot aanpassingen in de Jeugdwet. Het is aan jou de taak om op de hoogte te zijn van de laatste wijzigingen. Deze sessie helpt jou jouw kennis op dit vlak altijd actueel te houden. In de sessie van 2 februari 2024 ging Wim Peters in op wanneer iemand volgens de jeugdwet tot ouder gerekend wordt en wat dit betekent.