Webinar Autisme bij meisjes

Online
 39,00

Waarom het webinar ‘Autisme bij meisjes’?

Autisme bij meisjes wordt vaak nog steeds niet goed herkend. Het kenmerkt zich op een andere manier dan autisme bij jongens en de aandachtspunten voor begeleiding zijn ook vaak anders. Autisme is bij meisjes vaak niet goed te zien aan de buitenkant, er zijn veel meer subtielere uitingsvormen. Die verschillen en wat dat inhoudt voor de begeleiding zullen wij tijdens deze online training behandelen. Tijdens dit webinar leer je als professional wat deze uitingsvormen zijn, zoals camouflage, en welke impact dit heeft op het dagelijks leven van meisjes met ASS en de identiteitsontwikkeling. Hierdoor kun je een werkbare samenwerkingsrelatie opbouwen met cliënten.





Jarenlang is er gedacht dat meisjes geen autisme konden hebben. In 1975 werd zelfs gedacht dat autisme alleen bij jongetjes voorkwam, niet bij volwassen mannen. Inmiddels is er meer kennis over autisme, zijn de jongetjes van toen ouder geworden en zag men nog steeds het autisme bij hen. De afgelopen 15 jaar is autisme bij meisjes ook steeds bekender geworden door onder andere onderzoek van Annelies Spek, Hilde Geurts en Els Blijd- Hoogewys.

Nu nog steeds wordt autisme bij meisjes minder goed herkend. Dat komt omdat bij de meeste meisjes het autisme er subtieler uitziet. Ook de aandachtspunten voor de begeleiding liggen vaak anders dan bij jongens. De verschillen tussen autisme bij jongens en meisjes en wat dat inhoudt voor de begeleiding zullen tijdens deze webinar aan bod komen.

Onderwerpen:

  • Diagnose
  • Verschil tussen jongens en meisjes met autisme
  • Camouflage
  • Balans

Leerdoelen:

  • Je weet welke kenmerken er zijn bij meisjes met ASS.
  • Je kent de aandachtspunten in de begeleiding, zoals: emotieregulatie, balans en puberteit.
  • Je weet wat camouflage bij ASS is en hoe je dit kunt herkennen.
  • Je kan een inschatting maken welke begeleiding passend is bij meisjes met ASS.
  • Je weet welke houding je als professional het best kunt aannemen.

Deze webinar is geschikt voor professionals die in hun werk in aanraking komen met mensen met meisjes met autisme, maar die hier nog weinig kennis van- of (werk)ervaring mee hebben. Deze webinar biedt waardevolle inzichten en tools die in praktijk toegepast kunnen worden.

Opleidingsniveau

De webinar is op hbo-niveau.

Voor de webinar ‘Autisme bij meisjes’ krijg je toegang tot onze online leeromgeving. Je krijgt tot één jaar na het afronden van de webinar toegang tot de online leeromgeving. Omdat het Sociaal Domein aan verandering onderhevig is, actualiseren wij de lesstof regelmatig. De online leeromgeving is beschikbaar op elke computer, laptop of tablet.

Certificering

Wanneer je de webinar hebt doorlopen ontvang je een bewijs van deelname.

Accreditatie

Het bewijs van deelname kun je bij het SKJ indienen in de categorie informeel leren. Voor een webinar van deze duur is het niet mogelijk punten te ontvangen in de categorie formeel leren.

 39,00

Hulp of advies nodig?

Heb je vragen over deze online (bij)scholing? Onze mensen helpen je graag verder. Neem contact op via

Wellicht vind je dit ook interessant

Training ACT- Acceptance and Commitment Therapy – Inleiding

De ACT methodiek is een gedrag georiënteerde gedragstherapie, een doorontwikkeling vanuit bijvoorbeeld de Dialectische Gedragstherapie (DBT) en de Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT). In deze training maak je kennis met de ACT methodiek waarmee je direct in de praktijk aan de slag kunt, zowel voor jezelf als voor jouw cliënten/ kinderen of binnen je eigen werkkader. Je leert manieren om los te komen van emoties, je krijgt inzicht in jouw waarden en hiermee ontwikkel je een grotere psychologische flexibiliteit.

Samenwerking gezinshuis en jeugdbescherming

Als gezinshuisouder heb je regelmatig te maken met een jeugdbeschermer, wanneer de jeugdige gedwongen of ongedwongen geplaatst is en onder toezicht of voogdij staat van een Gecertificeerde Instelling. Beide spelen jullie allebei een belangrijke rol in de zorg voor en het toezicht op de jeugdige. Omdat jullie dit beiden vanuit een andere rol doen ontstaat er soms onbegrip en/of frictie. Hoe ga je hiermee om? En hoe kom je samen tot een resultaat dat het beste is voor de jeugdige? Ook als er geen frictie is, is het belangrijk aandacht te hebben voor een goede samenwerking. Dit alles wordt behandeld in deze training.

Trauma bij kinderen: samen herstellen na geweld – Online

De training ‘Veerkracht bij kinderen: samen herstellen na geweld’ geeft uitleg over de methodiek ‘Veerkracht’ die wordt gebruikt binnen de vrouwenopvangcentra, om kinderen te begeleiden in het navigeren van onveilige situaties die zij hebben meegemaakt, of zelfs nog steeds meemaken. Er zijn veel discussies over de juiste aanpak van trauma: vooral wanneer therapie/coaching moet worden ingezet en hoe belastend of helpend dat mogelijk zou zijn. De visie vanuit Veerkracht stelt stevig: kinderen zijn dusdanig veerkrachtig dat zij in staat zijn om te herstellen van trauma(tische gebeurtenissen), ook als er veel is gebeurd.