Webinar Autisme bij meisjes

Online
 39,00

Waarom het webinar ‘Autisme bij meisjes’?

Autisme bij meisjes wordt vaak nog steeds niet goed herkend. Het kenmerkt zich op een andere manier dan autisme bij jongens en de aandachtspunten voor begeleiding zijn ook vaak anders. Autisme is bij meisjes vaak niet goed te zien aan de buitenkant, er zijn veel meer subtielere uitingsvormen. Die verschillen en wat dat inhoudt voor de begeleiding zullen wij tijdens deze online training behandelen. Tijdens dit webinar leer je als professional wat deze uitingsvormen zijn, zoals camouflage, en welke impact dit heeft op het dagelijks leven van meisjes met ASS en de identiteitsontwikkeling. Hierdoor kun je een werkbare samenwerkingsrelatie opbouwen met cliënten.

Jarenlang is er gedacht dat meisjes geen autisme konden hebben. In 1975 werd zelfs gedacht dat autisme alleen bij jongetjes voorkwam, niet bij volwassen mannen. Inmiddels is er meer kennis over autisme, zijn de jongetjes van toen ouder geworden en zag men nog steeds het autisme bij hen. De afgelopen 15 jaar is autisme bij meisjes ook steeds bekender geworden door onder andere onderzoek van Annelies Spek, Hilde Geurts en Els Blijd- Hoogewys.

Nu nog steeds wordt autisme bij meisjes minder goed herkend. Dat komt omdat bij de meeste meisjes het autisme er subtieler uitziet. Ook de aandachtspunten voor de begeleiding liggen vaak anders dan bij jongens. De verschillen tussen autisme bij jongens en meisjes en wat dat inhoudt voor de begeleiding zullen tijdens deze webinar aan bod komen.

Onderwerpen:

  • Diagnose
  • Verschil tussen jongens en meisjes met autisme
  • Camouflage
  • Balans

Leerdoelen:

  • Je weet welke kenmerken er zijn bij meisjes met ASS.
  • Je kent de aandachtspunten in de begeleiding, zoals: emotieregulatie, balans en puberteit.
  • Je weet wat camouflage bij ASS is en hoe je dit kunt herkennen.
  • Je kan een inschatting maken welke begeleiding passend is bij meisjes met ASS.
  • Je weet welke houding je als professional het best kunt aannemen.

Deze webinar is geschikt voor professionals die in hun werk in aanraking komen met mensen met meisjes met autisme, maar die hier nog weinig kennis van- of (werk)ervaring mee hebben. Deze webinar biedt waardevolle inzichten en tools die in praktijk toegepast kunnen worden.

Opleidingsniveau

De webinar is op hbo-niveau.

Voor de webinar ‘Autisme bij meisjes’ krijg je toegang tot onze online leeromgeving. Je krijgt tot één jaar na het afronden van de webinar toegang tot de online leeromgeving. Omdat het Sociaal Domein aan verandering onderhevig is, actualiseren wij de lesstof regelmatig. De online leeromgeving is beschikbaar op elke computer, laptop of tablet.

Certificering

Wanneer je de webinar hebt doorlopen ontvang je een bewijs van deelname.

Accreditatie

Het bewijs van deelname kun je bij het SKJ indienen in de categorie informeel leren. Voor een webinar van deze duur is het niet mogelijk punten te ontvangen in de categorie formeel leren.

 39,00

Hulp of advies nodig?

Heb je vragen over deze online (bij)scholing? Onze mensen helpen je graag verder. Neem contact op via

Wellicht vind je dit ook interessant

Webinar Contextueel werken met beeldtaal met (samengestelde) gezinnen

In deze webinar krijg je een zorgvuldige uitleg over het contextuele gedachtegoed en specifiek over de thema’s’ loyaliteit en de balans van geven en ontvangen. Met beeldtaal wordt de theorie verduidelijkt en toegepast op voorbeelden van echtscheiding en (samengestelde) gezinnen. Dankzij gebruik van gekleurde huisjes en poppetjes is de inhoud voor iedereen te begrijpen.

Webinar Autisme en gender

In de hulpverlening aan kinderen en jongeren met autisme zien we steeds vaker cliënten met gendervraagstukken. Als je merkt dat die vraagstukken spelen, is het goed om er op in te gaan. Veel hulpverleners zijn handelingsverlegen op dat gebied. Vaak is dit omdat zij niet veel afweten van gender, daarom gaan we eerst kijken naar wat dit nu precies is en welke termen er zijn.

Online Basistraining werken met het Vlaggensysteem

Wanneer gaat gezond seksueel experimenteergedrag over in licht of zelfs zwaar grensoverschrijdend gedrag? Hoe reageer je op seksueel gedrag van kinderen en jongeren? En hoe leer je ze wat wel en niet oké seksueel gedrag is? Het Vlaggensysteem is een succesvolle methodiek om seksueel gedrag van kinderen en jongeren te duiden en er adequaat op te reageren. De methodiek is ontwikkeld door het Belgische Sensoa in samenwerking met Movisie. In het Vlaggensysteem wordt seksueel gedrag van kinderen en jongeren gekoppeld aan zes criteria (wederzijdse toestemming, vrijwilligheid, gelijkwaardigheid, ontwikkeling, context en zelfrespect) en vier gekleurde vlaggen (van groen, gezond gedrag, tot zwart, zwaar grensoverschrijdend gedrag). Tijdens de training wordt kennis over de seksuele ontwikkeling gedeeld en besteden we aandacht aan waarden en normen rond het thema seksualiteit. We gaan aan de hand van casuïstiek oefenen om de criteria uit het Vlaggensysteem toe te passen, zodat je na de training de methodiek kan gebruiken in je eigen werk of opvoeding.