Webinar Autisme en gender

Online
 29,00

Steeds vaker zien wij dat jongeren genderzoekend zijn, zoekend naar hun genderidentiteit of hier vragen over hebben. Zo ook jongeren met autisme. Tijdens deze dag kijken wij wat dit nu allemaal precies is, genderidentiteit, genderdiversiteit, genderproblematiek, genderexpressie, enz. We kijken hoe mensen met autisme hier naar kijken, welke vragen er zijn en welke houding als begeleider helpend kan zijn. Hoe vaak komt het voor? Wat is genderdysforie en hoe ziet een transitie er eigenlijk uit? Een webinar vol kennis en inzichten.





Sinds een aantal jaren horen we veel in de media over gender, waarbij er allerlei termen worden gebruikt. Het lijkt alsof transgender ineens veel vaker voorkomt. De wachtlijsten voor behandeling worden steeds groter. Toch is dit niet iets van de laatste tijd.

Ook in de hulpverlening aan kinderen en jongeren met autisme zien we steeds vaker cliënten met gendervraagstukken. Als je merkt dat die vraagstukken spelen, is het goed om er op in te gaan. Veel hulpverleners zijn handelingsverlegen op dat gebied. Vaak is dit omdat zij niet veel afweten van gender, daarom gaan we eerst kijken naar wat dit nu precies is en welke termen er zijn.

In deze webinar leer je hoe mensen met autisme naar gender kijken, welke vragen er zijn en welke houding als begeleider helpend kan zijn. Hoe vaak komt het voor? Wat is genderdysforie en hoe ziet een transitie er eigenlijk uit?

Onderwerpen:

  • Terminologie
  • Genderontwikkeling
  • Autisme en gender
  • Transities

Leerdoelen:

  • Je kent de diverse termen rondom gender.
  • Je weet hoe je met kinderen en jongeren in gesprek kunt gaan over gender.
  • Je weet wat genderdysforie is.
  • Je kent de prevalentie bij kinderen en jongeren met ASS.
  • Je kent de diverse transities.
  • Je kan vanuit het autistisch denken van kinderen en jongeren kijken naar de hulpvragen van de persoon.
  • Je weet hoe die een jongere met ASS en genderproblematiek kan begeleiden.
  • Je weet welke houding hierbij belangrijk is.

Deze cursus is geschikt voor professionals die in hun werk in aanraking komen kinderen met autisme die zoekend zijn naar hun genderidentiteit of die hier vragen over hebben, maar die hier nog weinig kennis van- of (werk)ervaring mee hebben. Deze webinar biedt waardevolle inzichten en tools die in praktijk toegepast kunnen worden.

Opleidingsniveau

De webinar is op hbo-niveau.

Voor de webinar ‘Autisme en gender’ krijg je toegang tot onze online leeromgeving. Je krijgt tot één jaar na aanschaf van de webinar toegang tot de online leeromgeving. Omdat het Sociaal Domein aan verandering onderhevig is, actualiseren wij de lesstof regelmatig. De online leeromgeving is beschikbaar op elke computer, laptop of tablet.

Certificering

Wanneer je de webinar hebt doorlopen ontvang je een bewijs van deelname.

Accreditatie

Het bewijs van deelname kun je bij het SKJ indienen in de categorie informeel leren. Voor een webinar van deze duur is het niet mogelijk punten te ontvangen in de categorie formeel leren.

 

 29,00

Wellicht vind je dit ook interessant

Hechting – De verbindende gezinsfactoren

In de training gaan we in op de werkzame onderdelen van een veilige hechting. Ook maak jij in de training specifiek kennis met het waarom en het hoe van het betrekken van het hele gezin bij de hechting. Dit werken we actief uit en we werken casusgericht.

Training ACT- Acceptance and Commitment Therapy – Inleiding

De ACT methodiek is een gedrag georiënteerde gedragstherapie, een doorontwikkeling vanuit bijvoorbeeld de Dialectische Gedragstherapie (DBT) en de Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT). In deze training maak je kennis met de ACT methodiek waarmee je direct in de praktijk aan de slag kunt, zowel voor jezelf als voor jouw cliënten/ kinderen of binnen je eigen werkkader. Je leert manieren om los te komen van emoties, je krijgt inzicht in jouw waarden en hiermee ontwikkel je een grotere psychologische flexibiliteit.

Samenwerking gezinshuis en jeugdbescherming

Als gezinshuisouder heb je regelmatig te maken met een jeugdbeschermer, wanneer de jeugdige gedwongen of ongedwongen geplaatst is en onder toezicht of voogdij staat van een Gecertificeerde Instelling. Beide spelen jullie allebei een belangrijke rol in de zorg voor en het toezicht op de jeugdige. Omdat jullie dit beiden vanuit een andere rol doen ontstaat er soms onbegrip en/of frictie. Hoe ga je hiermee om? En hoe kom je samen tot een resultaat dat het beste is voor de jeugdige? Ook als er geen frictie is, is het belangrijk aandacht te hebben voor een goede samenwerking. Dit alles wordt behandeld in deze training.