E-learning Rapporteren en Beschikken Jeugdconsulent

 69,00

Als Jeugdconsulent moet je op basis van een intakegesprek en rapportage een beschikking schrijven die voldoet aan alle eisen die de wet daaraan stelt. Hoe doe je dat? Tijdens de e-learning ‘Rapporteren en beschikken’ leer je meer over de eisen en regels voor een geldige rapportage en beschikking. 

In de e-learning ‘Rapporteren en beschikken’ tref je weer een belangrijke pijler aan van de functie van jeugdconsulent: het rapporteren en beschikken! Een rapport heeft een belangrijke functie, hierin draag je over wat er tijdens het gesprek aan de orde is geweest. In het geval van een keukentafelgesprek is dat vaak veel, omdat dan alle levensgebieden aan de orde zijn geweest.

Een goed verslag (gespreksverslag of onderzoeksverslag) is objectief en zakelijk en geeft een compleet beeld van de cliënt. Het draagt bij aan het dossier dat door collega’s geraadpleegd kan worden als jij uitvalt. En voor de cliënt is het belangrijk omdat het hun eigen situatie is die weergegeven wordt, met als belangrijk gevolg de hulp die al of niet wordt geïndiceerd. In het gespreksverslag kan je je daarom ook richten tot de cliënt. Het is dan alsof je een brief schrijft naar aanleiding van het gesprek dat je met hem of haar had.

Leerdoelen:

  • Je weet hoe een gespreksverslag/rapportage is opgebouwd;
  • Je kan aan de hand van een keukentafelgesprek een gespreksverslag opstellen;
  • Je weet hoe een beschikking volgt op een gespreksverslag en hoe ze er uitziet. 

Deze e-learning is bedoeld voor zowel (beginnend) jeugdconsulenten als mensen die meer willen weten over rapporteren en beschikken. 

Opleidingsniveau

De e-learning is op hbo-niveau.

De e-learning duurt gemiddeld 3 uur. De kosten voor de e-learning zijn € 99,- (vrijgesteld van btw). 

Vanaf 1 januari 2022 zijn scholingskosten niet meer fiscaal aftrekbaar. Daarvoor in de plaats is het STAP-budget in het leven geroepen. Het STAP-budget is een subsidieregeling voor scholing en ontwikkeling voor werkenden en werkzoekenden. Iedereen die een training, cursus of opleiding wil volgen kan maximaal € 1.000,- aanvragen. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.

Unieke online leeromgeving

Voor de e-learning ‘Rapporteren en beschikken’ krijg je toegang tot onze online leeromgeving. Je krijgt tot één jaar na het afronden van de e-learning toegang tot de online leeromgeving. Omdat het Sociaal Domein aan verandering onderhevig is, actualiseren wij de lesstof regelmatig. De online leeromgeving is beschikbaar op elke computer, laptop of tablet.

Toetsing en certificering

De e-learning sluit je af met een zelftest. Als je de e-learning volledig hebt doorlopen en de toetsing met succes afrondt, ontvang je een deelnamebewijs van Kenniscentrum Sociaal Domein.

 69,00

Wellicht vind je dit ook interessant

E-learning Motiverende Gespreksvoering

Ontdek tijdens deze e-learning hoe je weerstand effectief kunt transformeren naar groei en verandering door middel van motiverende gespreksvoering (MGV). Deze e-learning biedt je als jeugdprofessional inzicht in de mechanismen van gedragsverandering en voorziet je van praktische tools om weerstand te overwinnen en groei en verandering te bevorderen. Je leert hoe je motivatie en gedragsverandering kunt stimuleren.

Trauma bij kinderen: samen herstellen na geweld

De training ‘Veerkracht bij kinderen: samen herstellen na geweld’ geeft uitleg over de methodiek ‘Veerkracht’ die wordt gebruikt binnen de vrouwenopvangcentra, om kinderen te begeleiden in het navigeren van onveilige situaties die zij hebben meegemaakt, of zelfs nog steeds meemaken. Er zijn veel discussies over de juiste aanpak van trauma: vooral wanneer therapie/coaching moet worden ingezet en hoe belastend of helpend dat mogelijk zou zijn. De visie vanuit Veerkracht stelt stevig: kinderen zijn dusdanig veerkrachtig dat zij in staat zijn om te herstellen van trauma(tische gebeurtenissen), ook als er veel is gebeurd.

Hoogsensitiviteit in de jeugdzorg

Hoogsensitiviteit is een eigenschap die bij 1 op de 5 voorkomt, een grote groep mensen dus, en toch is het nog vaak zo onbekend. En onbekend maakt onbemind. Echter, wanneer we de wetenschap als fundament gebruiken en richten op praktische toepasbaarheid van de kennis, maken we het verschil. Ook in jeugdzorg. Tijdens deze training staat het begrijpen, (h)erkennen en praktisch benaderen van hoogsensitiviteit centraal.