Depressie & Suïcidaliteit bij jongeren

Meppel
 574,75
Divers

Tijdens deze ééndaagse training krijgen deelnemers meer informatie over de diagnostische kenmerken, herkomst en verschillende werkingsmechanismen omtrent depressiviteit. Vragen die centraal zullen staan gedurende de eerste helft van de trainingsdag zijn: Welke zaken dragen bij aan de ontwikkeling van een depressie? Hoe herkent men een depressie (in ontwikkeling)? Welke diagnostische criteria zijn er rondom de classificatie van depressiviteit en aanverwante stoornissen? Welke (aangetoond effectieve) interventies zijn er op het gebied van depressiviteit? Door middel van praktijkvoorbeelden, beeldmateriaal en het delen van ervaringen wordt de training toegespitst op de dagelijkse werkpraktijk van de deelnemers.

Gedurende de tweede helft van de dag wordt er stil gestaan bij het onderwerp suïcidaliteit. Tijdens deze uren krijgen deelnemers meer achtergrondinformatie over het CASE-model voor het in kaart brengen van suïcidaliteit. Er zal worden stilgestaan bij het herkennen van signalen van suïcidaliteit, belangrijke elementen voor een correcte taxatie en men zal oefenen met gespreksvaardigheden op het gebied van suïcidaliteit. Wetende dat het belangrijkste element van een succesvolle interventie op dit gebied het maken van contact met de cliënt is, hoe doe je dit dan in de praktijk? Het is de bedoeling dat deelnemers de middag afsluiten met meer gereedschap in hun gereedschapskist om suïcidaliteit in de werkpraktijk te herkennen en bespreekbaar te maken.

Deze training is bedoeld voor professionals die met kinderen en jongeren werken. Deze training wordt gegeven op hbo-niveau.

Incompany
Wil je deze training met meerdere collega’s volgen? Dat kan! Neem contact met ons op voor meer informatie via scholing@jeugdprofessionalsnederland of bel naar 085-4018365.

Kennispakket
Heb je naast deze training ook interesse in het bijwonen van een Bijscholingsdag of deelname aan een intervisie en/of supervisietraject? Kies dan voor een van onze kennispakketten, hiermee krijg je korting op de totaal prijs. Klik hier voor meer informatie over de kennispakketten, of neem contact met ons op.

Het lesprogramma bestaat uit de volgende onderwerpen:

  • Depressie,
  • Suïcidaliteit,
  • Diagnostiek,
  • Taxatie,
  • Interventie.

Dennis Ros

Echtgenoot van Jorien, vader van Teun en baasje van hond Nugget. Ruim tien jaar werkzaam binnen de Jeugdhulpverlening. Eerst in de GGZ, daarna binnen de gehandicaptenzorg. Als begeleider op leefgroepen gewerkt, maar momenteel als regiebehandelaar werkzaam. Daarnaast sinds zeven jaar aandachtsfunctionaris suïcidepreventie en sinds een jaar hoofddocent binnen de OG-Opleiding van OGZon. Belangrijke elementen binnen het werk, maar ook het leven in het algemeen: Empathie, Verbinding, Doelgerichtheid en Authenticiteit. Wat je ziet is wat je krijgt.

Leerdoelen

Na afloop van de training heb je meer kennis en vaardigheden omtrent het omgaan met depressiviteit en suïcidaliteit in de dagelijkse werkpraktijk. Daarnaast meer zelfvertrouwen omtrent het aangaan van het gesprek over deze onderwerpen.

De studiebelasting voor deze training is een dagdeel van in totaal 6 uur. De lesdag start om 9.00 uur en eindigt om 16.00 uur.

  • Je investering voor deze training bedraagt €574,75
  • De studiematerialen zijn bij de prijs inbegrepen
  • Koffie en thee zijn bij de prijs inbegrepen
  • Na afronding van de training ontvang je een bewijs van deelname
  • Deze training is door het SKJ geaccrediteerd met 6.00 punten in de categorie formeel leren

 

 574,75

Hulp of advies nodig?

Heb je vragen over deze training? Onze mensen helpen je graag verder. Neem contact op via
Detachering voor werkgevers

Incompany

Deze training incompany volgen? Neem contact met ons op of lees hier meer over de mogelijkheden.

Wellicht vind je dit ook interessant

Trauma bij kinderen: samen herstellen na geweld

De training ‘Veerkracht bij kinderen: samen herstellen na geweld’ geeft uitleg over de methodiek ‘Veerkracht’ die wordt gebruikt binnen de vrouwenopvangcentra, om kinderen te begeleiden in het navigeren van onveilige situaties die zij hebben meegemaakt, of zelfs nog steeds meemaken. Er zijn veel discussies over de juiste aanpak van trauma: vooral wanneer therapie/coaching moet worden ingezet en hoe belastend of helpend dat mogelijk zou zijn. De visie vanuit Veerkracht stelt stevig: kinderen zijn dusdanig veerkrachtig dat zij in staat zijn om te herstellen van trauma(tische gebeurtenissen), ook als er veel is gebeurd.

Keren van de Gezinsgeschiedenis – Progressiegericht Werken

In de training wordt uitgebreid aandacht besteed aan de generationele overdacht van gezinsproblemen. Uitgangspunt is progressiegericht werken waarbij de nadruk ligt op toewerken naar een blijvende gewenste gezinssituatie. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de gezinshulpbronnen.

Online Basistraining werken met het Vlaggensysteem

Wanneer gaat gezond seksueel experimenteergedrag over in licht of zelfs zwaar grensoverschrijdend gedrag? Hoe reageer je op seksueel gedrag van kinderen en jongeren? En hoe leer je ze wat wel en niet oké seksueel gedrag is? Het Vlaggensysteem is een succesvolle methodiek om seksueel gedrag van kinderen en jongeren te duiden en er adequaat op te reageren. De methodiek is ontwikkeld door het Belgische Sensoa in samenwerking met Movisie. In het Vlaggensysteem wordt seksueel gedrag van kinderen en jongeren gekoppeld aan zes criteria (wederzijdse toestemming, vrijwilligheid, gelijkwaardigheid, ontwikkeling, context en zelfrespect) en vier gekleurde vlaggen (van groen, gezond gedrag, tot zwart, zwaar grensoverschrijdend gedrag). Tijdens de training wordt kennis over de seksuele ontwikkeling gedeeld en besteden we aandacht aan waarden en normen rond het thema seksualiteit. We gaan aan de hand van casuïstiek oefenen om de criteria uit het Vlaggensysteem toe te passen, zodat je na de training de methodiek kan gebruiken in je eigen werk of opvoeding.