E-learning Ziektebeelden en beperkingen

Online
 69,00
SKJ

Als Jeugdconsulent is het belangrijk om veel kennis te hebben over wet- en regelgeving, ziektebeelden, probleemanalyse en maatwerkvoorzieningen of -oplossingen. Maar hoe pas je deze kennis toe in het dagelijkse contact met cliënten en welke gesprekstechnieken kun je daarbij inzetten? In de e-learning ‘Ziektebeelden en beperkingen’ ga je hiermee oefenen, met speciale aandacht voor de ziektebeelden en beperkingen die je als jeugdconsulent kan tegenkomen in de praktijk. Belangrijk daarbij zijn jouw vaardigheden om het gesprek op een goede manier te voeren en om te gaan met de vragen, beperkingen en onzekerheden van de cliënt.

In deze e-learning leer je over ziektebeelden, zowel somatische als psychiatrische.

Een somatische aandoening is een lichamelijke ziekte, waarbij de klachten ook lichamelijk zijn. Het kan bijvoorbeeld gaan om een hartaandoening, of een spierziekte. Daarnaast kan een somatische aandoening zowel tijdelijk als chronisch zijn. Een psychiatrische aandoening of stoornis belemmerd het dagelijks leven van een persoon. Een behandeling kan hierbij nodig zijn. Het gaat hierbij dus niet om iets lichamelijks, maar bijvoorbeeld om PTSS, ADHD of persoonlijkheidsstoornissen.

Er is een verschil met psychische en psychiatrische problematiek. Hierbij is psychisch een ruimer begrip, het gaat om alles wat met de geest te maken heeft. Bijvoorbeeld het krijgen van buikpijn als iemand niet naar school of werk wil. Er hoeft dan niet meteen sprake te zijn van een stoornis of diagnose.

Als jeugdconsulent ben je natuurlijk geen arts, maar kan je wel met kinderen of gezinnen te maken krijgen waarbij er sprake is van ziektebeelden. Het is ingrijpend op het leven van het kind, maar ook op die van de ouders en eventuele broers en zussen. Daarom is het goed om wat achtergrond te hebben van mogelijke ziektebeelden en behandelen we die in deze module.

In deze modulen ga je aan de slag met de volgende leerdoelen:

  • Je kent verschillende (veel voorkomende) somatische aandoeningen;
  • Je weet in grote lijnen hoe ontwikkeling verloopt en hoe een verstoring hierin kan leiden tot problemen zoals gehechtheidsproblemen;
  • Je kent enkele taal- en leerstoornissen;
  • Je (her)kent middelengebruik en middelenmisbruik;
  • Je kent enkele stoornissen en andere diagnoses;
  • Je kent de doelgroep LVB;
  • Je kent het gevaar van overbelasting.

Deze e-learning is geschikt voor zowel beginnende jeugdconsulenten als voor diegenen die meer willen leren over het voeren van keukentafelgesprekken.

Opleidingsniveau

De e-learning is op hbo-niveau.

Voor de e-learning ‘Ziektebeelden en beperkingen’ krijg je toegang tot onze online leeromgeving. Je krijgt tot één jaar na het afronden van de e-learning toegang tot de online leeromgeving. Omdat het Sociaal Domein aan verandering onderhevig is, actualiseren wij de lesstof regelmatig. De online leeromgeving is beschikbaar op elke computer, laptop of tablet.

Toetsing en certificering

De e-learning sluit je af met een zelftest. Als je de e-learning volledig hebt doorlopen en de toetsing met succes afrondt, ontvang je een certificaat van Jeugdprofessionals Nederland. Deze kun je bij het SKJ indienen voor 3.0 herregistratiepunten in de categorie formeel leren.

Accreditatie

Deze e-learning is geaccrediteerd bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) met 3.0 herregistratiepunten in de categorie formeel leren. Na succesvolle afronding van de e-learning krijg je een certificaat die je bij SKJ kan indienen voor de herregistratiepunten.

 69,00

Hulp of advies nodig?

Heb je vragen over deze online (bij)scholing? Onze mensen helpen je graag verder. Neem contact op via

Incompany

Deze training incompany volgen? Neem contact met ons op of lees hier meer over de mogelijkheden.

Wellicht vind je dit ook interessant

Webinar Contextueel werken met beeldtaal met (samengestelde) gezinnen

In deze webinar krijg je een zorgvuldige uitleg over het contextuele gedachtegoed en specifiek over de thema’s’ loyaliteit en de balans van geven en ontvangen. Met beeldtaal wordt de theorie verduidelijkt en toegepast op voorbeelden van echtscheiding en (samengestelde) gezinnen. Dankzij gebruik van gekleurde huisjes en poppetjes is de inhoud voor iedereen te begrijpen.

Hechting – De verbindende gezinsfactoren

In de training gaan we in op de werkzame onderdelen van een veilige hechting. Ook maak jij in de training specifiek kennis met het waarom en het hoe van het betrekken van het hele gezin bij de hechting. Dit werken we actief uit en we werken casusgericht.

Training ACT- Acceptance and Commitment Therapy – Inleiding

De ACT methodiek is een gedrag georiënteerde gedragstherapie, een doorontwikkeling vanuit bijvoorbeeld de Dialectische Gedragstherapie (DBT) en de Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT). In deze training maak je kennis met de ACT methodiek waarmee je direct in de praktijk aan de slag kunt, zowel voor jezelf als voor jouw cliënten/ kinderen of binnen je eigen werkkader. Je leert manieren om los te komen van emoties, je krijgt inzicht in jouw waarden en hiermee ontwikkel je een grotere psychologische flexibiliteit.