E-learning Ziektebeelden en beperkingen

Online
 69,00
SKJ

Als Jeugdconsulent is het belangrijk om veel kennis te hebben over wet- en regelgeving, ziektebeelden, probleemanalyse en maatwerkvoorzieningen of -oplossingen. Maar hoe pas je deze kennis toe in het dagelijkse contact met cliënten en welke gesprekstechnieken kun je daarbij inzetten? In de e-learning ‘Ziektebeelden en beperkingen’ ga je hiermee oefenen, met speciale aandacht voor de ziektebeelden en beperkingen die je als jeugdconsulent kan tegenkomen in de praktijk. Belangrijk daarbij zijn jouw vaardigheden om het gesprek op een goede manier te voeren en om te gaan met de vragen, beperkingen en onzekerheden van de cliënt.

In deze e-learning leer je over ziektebeelden, zowel somatische als psychiatrische.

Een somatische aandoening is een lichamelijke ziekte, waarbij de klachten ook lichamelijk zijn. Het kan bijvoorbeeld gaan om een hartaandoening, of een spierziekte. Daarnaast kan een somatische aandoening zowel tijdelijk als chronisch zijn. Een psychiatrische aandoening of stoornis belemmerd het dagelijks leven van een persoon. Een behandeling kan hierbij nodig zijn. Het gaat hierbij dus niet om iets lichamelijks, maar bijvoorbeeld om PTSS, ADHD of persoonlijkheidsstoornissen.

Er is een verschil met psychische en psychiatrische problematiek. Hierbij is psychisch een ruimer begrip, het gaat om alles wat met de geest te maken heeft. Bijvoorbeeld het krijgen van buikpijn als iemand niet naar school of werk wil. Er hoeft dan niet meteen sprake te zijn van een stoornis of diagnose.

Als jeugdconsulent ben je natuurlijk geen arts, maar kan je wel met kinderen of gezinnen te maken krijgen waarbij er sprake is van ziektebeelden. Het is ingrijpend op het leven van het kind, maar ook op die van de ouders en eventuele broers en zussen. Daarom is het goed om wat achtergrond te hebben van mogelijke ziektebeelden en behandelen we die in deze module.

In deze modulen ga je aan de slag met de volgende leerdoelen:

  • Je kent verschillende (veel voorkomende) somatische aandoeningen;
  • Je weet in grote lijnen hoe ontwikkeling verloopt en hoe een verstoring hierin kan leiden tot problemen zoals gehechtheidsproblemen;
  • Je kent enkele taal- en leerstoornissen;
  • Je (her)kent middelengebruik en middelenmisbruik;
  • Je kent enkele stoornissen en andere diagnoses;
  • Je kent de doelgroep LVB;
  • Je kent het gevaar van overbelasting.

Deze e-learning is geschikt voor zowel beginnende jeugdconsulenten als voor diegenen die meer willen leren over het voeren van keukentafelgesprekken.

Opleidingsniveau

De e-learning is op hbo-niveau.

Voor de e-learning ‘Ziektebeelden en beperkingen’ krijg je toegang tot onze online leeromgeving. Je krijgt tot één jaar na het afronden van de e-learning toegang tot de online leeromgeving. Omdat het Sociaal Domein aan verandering onderhevig is, actualiseren wij de lesstof regelmatig. De online leeromgeving is beschikbaar op elke computer, laptop of tablet.

Toetsing en certificering

De e-learning sluit je af met een zelftest. Als je de e-learning volledig hebt doorlopen en de toetsing met succes afrondt, ontvang je een certificaat van Jeugdprofessionals Nederland. Deze kun je bij het SKJ indienen voor 3.0 herregistratiepunten in de categorie formeel leren.

Accreditatie

Deze e-learning is geaccrediteerd bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) met 3.0 herregistratiepunten in de categorie formeel leren. Na succesvolle afronding van de e-learning krijg je een certificaat die je bij SKJ kan indienen voor de herregistratiepunten.

 69,00

Hulp of advies nodig?

Heb je vragen over deze online (bij)scholing? Onze mensen helpen je graag verder. Neem contact op via

Incompany

Deze training incompany volgen? Neem contact met ons op of lees hier meer over de mogelijkheden.

Wellicht vind je dit ook interessant

Training ACT- Acceptance and Commitment Therapy – Inleiding

De ACT methodiek is een gedrag georiënteerde gedragstherapie, een doorontwikkeling vanuit bijvoorbeeld de Dialectische Gedragstherapie (DBT) en de Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT). In deze training maak je kennis met de ACT methodiek waarmee je direct in de praktijk aan de slag kunt, zowel voor jezelf als voor jouw cliënten/ kinderen of binnen je eigen werkkader. Je leert manieren om los te komen van emoties, je krijgt inzicht in jouw waarden en hiermee ontwikkel je een grotere psychologische flexibiliteit.

Basistraining werken met het Vlaggensysteem – Online

Wanneer gaat gezond seksueel experimenteergedrag over in licht of zelfs zwaar grensoverschrijdend gedrag? Hoe reageer je op seksueel gedrag van kinderen en jongeren? En hoe leer je ze wat wel en niet oké seksueel gedrag is? Het Vlaggensysteem is een succesvolle methodiek om seksueel gedrag van kinderen en jongeren te duiden en er adequaat op te reageren. De methodiek is ontwikkeld door het Belgische Sensoa in samenwerking met Movisie. In het Vlaggensysteem wordt seksueel gedrag van kinderen en jongeren gekoppeld aan zes criteria (wederzijdse toestemming, vrijwilligheid, gelijkwaardigheid, ontwikkeling, context en zelfrespect) en vier gekleurde vlaggen (van groen, gezond gedrag, tot zwart, zwaar grensoverschrijdend gedrag). Tijdens de training wordt kennis over de seksuele ontwikkeling gedeeld en besteden we aandacht aan waarden en normen rond het thema seksualiteit. We gaan aan de hand van casuïstiek oefenen om de criteria uit het Vlaggensysteem toe te passen, zodat je na de training de methodiek kan gebruiken in je eigen werk of opvoeding.

Webinar Autisme en gender

In de hulpverlening aan kinderen en jongeren met autisme zien we steeds vaker cliënten met gendervraagstukken. Als je merkt dat die vraagstukken spelen, is het goed om er op in te gaan. Veel hulpverleners zijn handelingsverlegen op dat gebied. Vaak is dit omdat zij niet veel afweten van gender, daarom gaan we eerst kijken naar wat dit nu precies is en welke termen er zijn.