E-learning Eetstoornissen in de jeugdzorg: Herkennen, begrijpen en begeleiden.

Online
 69,00

Als jeugdprofessional sta je vaak voor de uitdaging om eetstoornissen bij jongeren tijdig te herkennen en te begrijpen. Deze e-learning biedt je de benodigde kennis en vaardigheden om eetstoornissen effectief te signaleren en de juiste begeleiding te bieden aan zowel de jeugdige als het systeem eromheen.

Eetstoornissen zijn complex en komen steeds vaker voor, met een grote impact op de jeugdige en diens omgeving. Het vroegtijdig herkennen van eetstoornissen is essentieel voor een succesvolle behandeling en herstel. Deze e-learning helpt je daarbij, met praktische handvatten voor het gesprek met jongeren en het bieden van ondersteuning in het behandelproces.

Ben jij een hbo-jeugdprofessional met enkele jaren werkervaring en wil je jouw kennis over eetstoornissen verder verdiepen? Volg deze e-learning en leer hoe je effectief kunt bijdragen aan het herstel van jongeren met eetstoornissen!

De e-learning is gericht op het opdoen van kennis over de meest voorkomende eetstoornissen, hoe deze te herkennen en inzicht krijgen in het ontstaan van eetstoornissen vanuit een multifactorieel perspectief. Daarnaast worden handvatten geboden voor begeleiding van jongeren met een eetstoornis en handige site en informatienummers genoemd.

Door verschillende opdrachten scherpen jeugdprofessionals ook hun vaardigheden, waaronder herkennen, differentiëren en in gesprek gaan met jongeren over mogelijke problemen rondom het eten en hoe om te gaan met weerstand.

Onderwerpen:

  • Definitie van verschillende eetstoornissen, prevalentie en co morbiditeit
  • Ontstaan en functies van een eetstoornis
  • Behandelen en begeleiden van eetstoornissen

Na deze e-learning:

Kennis:

– Weet je dat er verschillende eetstoornissen zijn

– Heb je inzicht in de overeenkomsten en verschillen tussen de eetstoornissen

– Weet je wat je als professional kan doen bij vermoedens van een eetstoornis

– Weet je globaal waar een behandeling zich op richt

Vaardigheden:

– Kun je in gesprek gaan met een jongere over jouw vermoedens over de eetstoornis

– Ben je in staat af te weten wat wel en niet handig is om te zeggen in dit gesprek

– Ben je in staat de jeugdige en het systeem te informeren over adequate hulp

Houding:

– Zie je het belang in van het gesprek met de jongere op een sensitieve manier aan te gaan

– Begrijp je de noodzaak van eerst te luisteren en interesse te tonen in waar de jongere mee worstelt

– Zie je het belang in van begrip tonen voor de weerstand die je tegenkomt bij de jongere en/of het systeem

Deze e-learning is onder andere bedoeld voor jeugdprofessionals, eventueel met een paar jaar werkervaring, die nog niet zo vaak met eetstoornissen in aanraking zijn gekomen. Ook andere professionals die behoefte hebben aan meer kennis eetstoornissen kunnen deze e-learning maken. Er is geen specifieke voorkennis vereist.

De e-learning is geschreven op hbo-niveau.

De e-learning duurt gemiddeld 2 uur. De kosten voor de e-learning zijn € 69,- (vrijgesteld van btw).

Unieke online leeromgeving

Voor de e-learning ‘Eetstoornissen in de jeugdzorg’ krijg je toegang tot onze online leeromgeving. Je krijgt tot één jaar na het afronden van de e-learning toegang tot de online leeromgeving. Omdat de jeugdzorg aan verandering onderhevig is, actualiseren wij de lesstof regelmatig. De online leeromgeving is beschikbaar op elke computer, laptop of tablet.

Toetsing en certificering

De e-learning sluit je af met een zelftest. Als je de e-learning volledig hebt doorlopen en de toetsing met succes afrondt, ontvang je een certificaat van Jeugdprofessionals Nederland.

Accreditatie

Voor deze e-learning is accreditatie aangevraagd bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) met 2 punten in de categorie formeel leren.

 69,00

Hulp of advies nodig?

Heb je vragen over deze online (bij)scholing? Onze mensen helpen je graag verder. Neem contact op via

Incompany

Deze training incompany volgen? Neem contact met ons op of lees hier meer over de mogelijkheden.

Hoogsensitiviteit in de jeugdzorg

Hoogsensitiviteit is een eigenschap die bij 1 op de 5 voorkomt, een grote groep mensen dus, en toch is het nog vaak zo onbekend. En onbekend maakt onbemind. Echter, wanneer we de wetenschap als fundament gebruiken en richten op praktische toepasbaarheid van de kennis, maken we het verschil. Ook in jeugdzorg. Tijdens deze training staat het begrijpen, (h)erkennen en praktisch benaderen van hoogsensitiviteit centraal.

Basistraining werken met het Vlaggensysteem – Online

Wanneer gaat gezond seksueel experimenteergedrag over in licht of zelfs zwaar grensoverschrijdend gedrag? Hoe reageer je op seksueel gedrag van kinderen en jongeren? En hoe leer je ze wat wel en niet oké seksueel gedrag is? Het Vlaggensysteem is een succesvolle methodiek om seksueel gedrag van kinderen en jongeren te duiden en er adequaat op te reageren. De methodiek is ontwikkeld door het Belgische Sensoa in samenwerking met Movisie. In het Vlaggensysteem wordt seksueel gedrag van kinderen en jongeren gekoppeld aan zes criteria (wederzijdse toestemming, vrijwilligheid, gelijkwaardigheid, ontwikkeling, context en zelfrespect) en vier gekleurde vlaggen (van groen, gezond gedrag, tot zwart, zwaar grensoverschrijdend gedrag). Tijdens de training wordt kennis over de seksuele ontwikkeling gedeeld en besteden we aandacht aan waarden en normen rond het thema seksualiteit. We gaan aan de hand van casuïstiek oefenen om de criteria uit het Vlaggensysteem toe te passen, zodat je na de training de methodiek kan gebruiken in je eigen werk of opvoeding.

Webinar Autisme bij meisjes

Autisme bij meisjes wordt vaak nog steeds niet goed herkend. Het ziet er anders uit dan autisme bij jongens en de aandachtspunten voor begeleiding zijn ook vaak anders. Die verschillen en wat dat inhoudt voor de begeleiding zullen tijdens deze webinar worden besproken. Al met al brengt deze webinar jou de benodigde basiskennis over autisme bij meisjes.