Training Traumasensitief Werken

Meerdere locaties
Meerdere data
 1.143,45

Waarom de training Traumasensitief Werken?

Veel professionals binnen de jeugdzorg en jeugd-GGZ krijgen te maken met kinderen, jongeren en ouders die traumatische gebeurtenissen hebben meegemaakt, of zijn belast door een periode van chronische stress. Deze kinderen, jongeren en/of volwassenen laten soms gedrag zien dat zorgt voor handelingsverlegenheid bij professionals. Want hoe ga je om met (schijnbaar) plotseling opkomende woede, of angst?

Hoe kun je herkennen waar dit gedrag vandaan komt en hoe kun je het best reageren en veiligheid bieden? Hoe praat je met kinderen over ingrijpende gebeurtenissen en welke technieken kun je hierbij inzetten? Wat breng je wel en niet zelf ter sprake en wanneer verwijs je door? Allemaal onderwerpen die in deze training aan bod komen. In deze training wordt vaak over gedrag gesproken als het topje van de ijsberg. In de training leer je wat zich allemaal kan afspelen onder water en hoe je dit kunt begrijpen en herkennen. 

Na afloop van de training:

  • Beschik je over voldoende achtergrondinformatie over en kennis van trauma en de gevolgen daarvan op de ontwikkeling en het gedrag van kinderen;
  • Vergroot je jouw kennis van de processen die bij het kind spelen in situaties van onveiligheid en toxische stress;
  • Heb je een attitude waarmee je kinderen beschouwt als volwaardige gesprekspartner, de grenzen van kinderen aanvoelt en respecteert, kunt inspelen op de belevingswereld van het kind, en rekening houdt met de onderliggende (traumagerelateerde) factoren die van invloed zijn op het gedrag dat zij laten zien;
  • Ben jij je bewust van jouw eigen normen en waarden op het gebied van veiligheid, kindermishandeling en seksualiteit en de invloed daarvan op de gespreksvoering met kinderen en ouders;
  • Heb je jouw gespreksvaardigheden met kinderen vergroot en heb je kennis van en ervaring met diverse technieken die je daarbij kunt inzetten.

Deze training samen met je collega’s volgen?

Dat kan! We bieden de training Traumasensitief Werken namelijk ook als incompany training aan. Je krijgt dan een training volledig op maat voor jou en je collega’s/team. Op locatie bij jouw organisatie of op een andere locatie naar wens. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op!

Deze training is bedoeld voor professionals die met kinderen en jongeren werken. Deze training wordt gegeven op WO-niveau.

Incompany
Wil je deze training met meerdere collega’s volgen? Dat kan! Neem contact met ons op voor meer informatie via [email protected] of bel naar 085-4018365.

Kennispakket
Heb je naast deze training ook interesse in het bijwonen van een Bijscholingsdag of deelname aan een intervisie en/of supervisietraject? Kies dan voor een van onze kennispakketten, hiermee krijg je korting op de totaalprijs. Klik hier voor meer informatie over de kennispakketten, of neem contact met ons op.

Het lesprogramma bestaat uit de volgende onderwerpen:

  • Wat is trauma en welke verschillende soorten trauma zijn er?
  • De effecten van trauma begrijpen; 
  • Trauma en het brein; 
  • Invloed hechting; 
  • De onzichtbare koffer;
  • De basis van traumasensitief gesprekken voeren; 
  • Vergroten van veerkracht – Bieden van steun en veiligheid; 
  • Secundaire traumatisering: Hoe herken je het, hoe voorkom je het?

Drs. T. Reedijk

Tessa is haar loopbaan begonnen bij een Kinder- en Jeugdtraumacentrum, waar zij groeps- en individuele behandelingen gaf aan en diagnostiek deed bij gezinnen met traumatische ervaringen. Van daaruit heeft zij haar kennis en ervaring opgedaan op traumagebied en is zij begonnen met onderwijs geven met betrekking tot dit onderwerp. Na 11 jaar heeft zij de overstap gemaakt naar het onderwijs en is zij docent geworden bij de Erasmus Universiteit. Na enige tijd begon toch de praktijk weer te trekken en heeft zij als behandelcoördinator gewerkt bij een kinderdagkliniek. Op dit moment is zij werkzaam als GZ psycholoog binnen een FACT team, waar ze outreachend werken met jongeren en jongvolwassenen die zijn vastgelopen op meerdere gebieden. Onderwijs geven is zij er altijd naast blijven doen en vindt zij een hele fijne afwisseling op dit werk. Tessa merkt ook dat zij van de trainingen die ze geeft altijd zelf weer met wat meer afstand kijk naar haar werk, er weer enthousiast van wordt en steeds weer nieuwe inzichten opdoet. De afgelopen jaren is zij hierbij ook werkzaam als trainingsacteur in verschillende trainingen. Zij houdt enorm van interactieve trainingen, soms met een wat intervisie-achtige sfeer, waarbij we samen kunnen puzzelen over hoe we de theorie met de dagelijkse praktijk kunnen combineren. Ook houdt zij van ervarend leren, dingen meemaken, delen en uitproberen.

Leerdoelen:

  • Je beschikt aan het einde van de training over voldoende achtergrondinformatie over en kennis van trauma en de gevolgen daarvan op de ontwikkeling en het gedrag van kinderen;
  • Je vergroot jouw kennis van de processen die bij het kind spelen in situaties van onveiligheid en toxische stress;
  • Je verwerft een attitude waarmee je kinderen beschouwt als volwaardige gesprekspartner, de grenzen van kinderen aanvoelt en respecteert, kunt inspelen op de belevingswereld van het kind, en rekening houdt met de onderliggende (traumagerelateerde) factoren die van invloed zijn op het gedrag dat zij laten zien;
  • Je wordt je bewust van jouw eigen normen en waarden op het gebied van veiligheid, kindermishandeling en seksualiteit en de invloed daarvan op de gespreksvoering met kinderen en ouders;
  • Je vergroot jouw gespreksvaardigheden met kinderen en hebt weet van en ervaring met diverse technieken die je daarbij kunt inzetten.

De studiebelasting voor deze training is twee dagen en in totaal 12 uren. De lesdagen starten om 9.30 uur en eindigen om 16.30 uur.

  • Je investering voor deze training bedraagt €1143,45
  • De studiematerialen zijn bij de prijs inbegrepen
  • Koffie, thee en de lunch zijn bij de prijs inbegrepen
  • Na afronding van de training ontvang je een bewijs van deelname
  • Deze training is door het Accreditatiebureau Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP/NVO Orthopedagoog- Generalist geaccrediteerd in de categorie K&J/OG herregistratie met 12 punten. In de categorie K&J/OG opleiding – diagnostiek met 4 punten en in de categorie K&J/OG opleiding – behandeling met 8 punten.

 1.143,45

Hulp of advies nodig?

Heb je vragen over deze training? Onze mensen helpen je graag verder. Neem contact op via
Detachering voor werkgevers

Wellicht vind je dit ook interessant

Hoogbegaafdheid

Tijdens deze training krijg je inzicht in de kenmerken van de verschillende soorten hoogbegaafdheid. Daarnaast leer je om op effectieve wijze te communiceren met hoogbegaafde cliënten en hun netwerk.

Webinar Autisme en gender

In de hulpverlening aan kinderen en jongeren met autisme zien we steeds vaker cliënten met gendervraagstukken. Als je merkt dat die vraagstukken spelen, is het goed om er op in te gaan. Veel hulpverleners zijn handelingsverlegen op dat gebied. Vaak is dit omdat zij niet veel afweten van gender, daarom gaan we eerst kijken naar wat dit nu precies is en welke termen er zijn.

Online Basistraining werken met het Vlaggensysteem

Wanneer gaat gezond seksueel experimenteergedrag over in licht of zelfs zwaar grensoverschrijdend gedrag? Hoe reageer je op seksueel gedrag van kinderen en jongeren? En hoe leer je ze wat wel en niet oké seksueel gedrag is? Het Vlaggensysteem is een succesvolle methodiek om seksueel gedrag van kinderen en jongeren te duiden en er adequaat op te reageren. De methodiek is ontwikkeld door het Belgische Sensoa in samenwerking met Movisie. In het Vlaggensysteem wordt seksueel gedrag van kinderen en jongeren gekoppeld aan zes criteria (wederzijdse toestemming, vrijwilligheid, gelijkwaardigheid, ontwikkeling, context en zelfrespect) en vier gekleurde vlaggen (van groen, gezond gedrag, tot zwart, zwaar grensoverschrijdend gedrag). Tijdens de training wordt kennis over de seksuele ontwikkeling gedeeld en besteden we aandacht aan waarden en normen rond het thema seksualiteit. We gaan aan de hand van casuïstiek oefenen om de criteria uit het Vlaggensysteem toe te passen, zodat je na de training de methodiek kan gebruiken in je eigen werk of opvoeding.