E-learning Eetstoornissen in de jeugdzorg: Herkennen, begrijpen en begeleiden.

Online
 69,00

Als jeugdprofessional sta je vaak voor de uitdaging om eetstoornissen bij jongeren tijdig te herkennen en te begrijpen. Deze e-learning biedt je de benodigde kennis en vaardigheden om eetstoornissen effectief te signaleren en de juiste begeleiding te bieden aan zowel de jeugdige als het systeem eromheen.

Eetstoornissen zijn complex en komen steeds vaker voor, met een grote impact op de jeugdige en diens omgeving. Het vroegtijdig herkennen van eetstoornissen is essentieel voor een succesvolle behandeling en herstel. Deze e-learning helpt je daarbij, met praktische handvatten voor het gesprek met jongeren en het bieden van ondersteuning in het behandelproces.

Ben jij een hbo-jeugdprofessional met enkele jaren werkervaring en wil je jouw kennis over eetstoornissen verder verdiepen? Volg deze e-learning en leer hoe je effectief kunt bijdragen aan het herstel van jongeren met eetstoornissen!

De e-learning is gericht op het opdoen van kennis over de meest voorkomende eetstoornissen, hoe deze te herkennen en inzicht krijgen in het ontstaan van eetstoornissen vanuit een multifactorieel perspectief. Daarnaast worden handvatten geboden voor begeleiding van jongeren met een eetstoornis en handige site en informatienummers genoemd.

Door verschillende opdrachten scherpen jeugdprofessionals ook hun vaardigheden, waaronder herkennen, differentiëren en in gesprek gaan met jongeren over mogelijke problemen rondom het eten en hoe om te gaan met weerstand.

Onderwerpen:

  • Definitie van verschillende eetstoornissen, prevalentie en co morbiditeit
  • Ontstaan en functies van een eetstoornis
  • Behandelen en begeleiden van eetstoornissen

Na deze e-learning:

Kennis:

– Weet je dat er verschillende eetstoornissen zijn

– Heb je inzicht in de overeenkomsten en verschillen tussen de eetstoornissen

– Weet je wat je als professional kan doen bij vermoedens van een eetstoornis

– Weet je globaal waar een behandeling zich op richt

Vaardigheden:

– Kun je in gesprek gaan met een jongere over jouw vermoedens over de eetstoornis

– Ben je in staat af te weten wat wel en niet handig is om te zeggen in dit gesprek

– Ben je in staat de jeugdige en het systeem te informeren over adequate hulp

Houding:

– Zie je het belang in van het gesprek met de jongere op een sensitieve manier aan te gaan

– Begrijp je de noodzaak van eerst te luisteren en interesse te tonen in waar de jongere mee worstelt

– Zie je het belang in van begrip tonen voor de weerstand die je tegenkomt bij de jongere en/of het systeem

Deze e-learning is onder andere bedoeld voor jeugdprofessionals, eventueel met een paar jaar werkervaring, die nog niet zo vaak met eetstoornissen in aanraking zijn gekomen. Ook andere professionals die behoefte hebben aan meer kennis eetstoornissen kunnen deze e-learning maken. Er is geen specifieke voorkennis vereist.

De e-learning is geschreven op hbo-niveau.

De e-learning duurt gemiddeld 2 uur. De kosten voor de e-learning zijn € 69,- (vrijgesteld van btw).

Unieke online leeromgeving

Voor de e-learning ‘Eetstoornissen in de jeugdzorg’ krijg je toegang tot onze online leeromgeving. Je krijgt tot één jaar na het afronden van de e-learning toegang tot de online leeromgeving. Omdat de jeugdzorg aan verandering onderhevig is, actualiseren wij de lesstof regelmatig. De online leeromgeving is beschikbaar op elke computer, laptop of tablet.

Toetsing en certificering

De e-learning sluit je af met een zelftest. Als je de e-learning volledig hebt doorlopen en de toetsing met succes afrondt, ontvang je een certificaat van Jeugdprofessionals Nederland.

Accreditatie

Voor deze e-learning is accreditatie aangevraagd bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) met 2 herregistratiepunten in de categorie formeel leren.

 69,00

Hulp of advies nodig?

Heb je vragen over deze online (bij)scholing? Onze mensen helpen je graag verder. Neem contact op via

Incompany

Deze training incompany volgen? Neem contact met ons op of lees hier meer over de mogelijkheden.

Training ACT- Acceptance and Commitment Therapy – Inleiding

De ACT methodiek is een gedrag georiënteerde gedragstherapie, een doorontwikkeling vanuit bijvoorbeeld de Dialectische Gedragstherapie (DBT) en de Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT). In deze training maak je kennis met de ACT methodiek waarmee je direct in de praktijk aan de slag kunt, zowel voor jezelf als voor jouw cliënten/ kinderen of binnen je eigen werkkader. Je leert manieren om los te komen van emoties, je krijgt inzicht in jouw waarden en hiermee ontwikkel je een grotere psychologische flexibiliteit.

Trauma bij kinderen: samen herstellen na geweld – Online

De training ‘Veerkracht bij kinderen: samen herstellen na geweld’ geeft uitleg over de methodiek ‘Veerkracht’ die wordt gebruikt binnen de vrouwenopvangcentra, om kinderen te begeleiden in het navigeren van onveilige situaties die zij hebben meegemaakt, of zelfs nog steeds meemaken. Er zijn veel discussies over de juiste aanpak van trauma: vooral wanneer therapie/coaching moet worden ingezet en hoe belastend of helpend dat mogelijk zou zijn. De visie vanuit Veerkracht stelt stevig: kinderen zijn dusdanig veerkrachtig dat zij in staat zijn om te herstellen van trauma(tische gebeurtenissen), ook als er veel is gebeurd.

Basistraining werken met het Vlaggensysteem – Online

Wanneer gaat gezond seksueel experimenteergedrag over in licht of zelfs zwaar grensoverschrijdend gedrag? Hoe reageer je op seksueel gedrag van kinderen en jongeren? En hoe leer je ze wat wel en niet oké seksueel gedrag is? Het Vlaggensysteem is een succesvolle methodiek om seksueel gedrag van kinderen en jongeren te duiden en er adequaat op te reageren. De methodiek is ontwikkeld door het Belgische Sensoa in samenwerking met Movisie. In het Vlaggensysteem wordt seksueel gedrag van kinderen en jongeren gekoppeld aan zes criteria (wederzijdse toestemming, vrijwilligheid, gelijkwaardigheid, ontwikkeling, context en zelfrespect) en vier gekleurde vlaggen (van groen, gezond gedrag, tot zwart, zwaar grensoverschrijdend gedrag). Tijdens de training wordt kennis over de seksuele ontwikkeling gedeeld en besteden we aandacht aan waarden en normen rond het thema seksualiteit. We gaan aan de hand van casuïstiek oefenen om de criteria uit het Vlaggensysteem toe te passen, zodat je na de training de methodiek kan gebruiken in je eigen werk of opvoeding.